Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

UJIAN HIV ITU WAJIB; KEBERSIHAN TANDAS ITU PERLU

Untuk mendirikan rumah tangga di Malaysia, pasangan bakal pengantin perlu melalui pelbagai prosidur yang telah digariskan. Mereka perlu menghadiri kursus kahwin, menjalani ujian saringan HIV, perlu memohon surat akuan bujang dari Jabatan di tempat mereka bekerja dan lan-lain lagi. Aku bukan hendak mengulas perkara ini yang bagi aku agak leceh untuk dilakukan. Walaubagaimanapun ini adalah satu prosidur yang punya banyak kebaikkan dibelakang hari untuk pasangan suami isteri.

Petang tadi, aku mengambil “halfday” di pejabat memandangkan perlu menghadiri ujian saringan HIV di Klinik Kesihatan Kerajaan. Tiba di klinik kesihatan pada jam 3 petang dan ianya diuruskan dengan baik oleh petugas kesihatan yang bertugas. Terima kasih diucapkan. Cuma aku sedikit kecewa dengan petugas di kaunter pendaftaran yang berwajah masam mencuka ketika menyambut pengunjung, pesakit dan tetamu yang datang untuk mendaftar. Tapi tidak mengapa, mungkin ada masalah agaknya…jadi aku anggap ini satu perkara yang normal. Nasib baik seorang petugas lain yang berbangsa India melayan kebanyakkan pengunjung yang datang dengan baik, secara tidak langsung dapatlah jugak “cover line” kemasaman petugas yang satu lagi.

Aku bukan hendak mengulas mengenai perkhidmatan yang diberikan oleh kakitangan di Klinik Kesihatan ini, mungkin aku akan ulas di lain entri. Cuma, ada satu perkara yang membuatkan aku tidak puas hati sedikit dengan klinik kesihatan ini. klinik kesihatan, seharusnya menawarkan satu suasana yang bersih, kemas dan teratur. Betul, ruang legar dan lain-lain susun atur di klinik tersebut kebanyakkannya ok-ok sahaja. Lantai, tidaklah bersih sangat. Ada juga makanan yang tertumpah (jagung rebus kelihatan berselerak di lantai klinik, akan tetapi tiada petugas pembersihan datang menyapu.  Sebenarnya makanan tidak dibenarkan di bawa ke dalam klinik). Lain-lain aku berpuas hati, termasuklah perkhidmatan ujian saringan HIV yang dijalankan oleh Penolong Pegawai Perubatan yang bertugas. Keputusannya juga pantas.

Tandas.

Gambar hiasan; tandas yang kotor..berselerkah kamu membuang hajat jika tandas kotor begini???

Tandas di klinik tersebut langsung tidak mencerminkan jabatan tersebut, kotor, jijik, pam tandas yang rosak, najis terapung dan berbau busuk dan hancing. Lantai pula agak hitam, seolah-olah tidak dibasuh dan dimop. Justru, layakkah tandas ini diletakkan di dalam sebuah klinik kesihatan kerajaan? Tahap kekotorannya boleh disama ertikan dengan mana-mana tandas yang tidak terjaga disekitar kita (baca; tandas awam kotor atau tandas di stesyen-steyen minyak yang tidak diselenggara dengan baik). Boleh aku katakana, tandas di hentian pudu raya lebih elok sedikit dari itu. Kenapa sampai begini sekali tandas di sini?

Apa yang aku lihat, ramai dari pengunjung yang ingin mengguna pakai tandas ini keluar lebih awal sebelum sempat menunaikan hajat mereka (baca; hajat kecil, hajat besar). Kebanyakkan mereka keluar dari tandas dengan perasaan hampa dan mengeleng-gelengkan kepala, termasuklah aku yang terpaksa menahan hajat kecil untuk seketika. Perasaan untuk menunaikan hajat tiba-tiba terbantut, mahu kentut pun terpaksa ditangguhkan. Mood hilang…..

- – - – - PPPPFFTttttttt – - – - – -

Aku tertanya-tanya, ke mana pekerja pembersihan yang sepatutnya menjaga dan mengawal selia tandas tersebut? Bercutikah atau malas atau keluar minum-minum di kedai depan klinik? Kalau bercuti sekalipun, mana mungkin sampai begitu kotor sekali tandas tersebut…mana pekerja gantian? Barang-barang dan peralatan rosak di tandas pula tidak digantikan dengan yang baru, kenapa unit penyelenggaraan tidak mengambil tindakan untuk menggantikan peralatan-peralatan yang rosak? Setakat menggantikan pam tandas,aku pasti prosidurnya tidak akan begitu rumit dan leceh. Tiada tender perlu dibuka, tiada sebut harga perlu diberi, tiada pesanan rasmi perlu dibuat…mungkin hanya dengan belian terus dapat menyelesaikan masalah tersebut. Ini bermaksud, ianya mungkin tidak memerlukan kos yang besar untuk menjalankan kerja-kerja pembaikan dan penyelenggaraan bagi tandas tersebut kerana hanya melibatkan kerja-kerja penyelenggaraan minor sahaja.

Dari pemerhatian aku, sebenarnya klinik kesihatan ini agak ramai dikunjungi oleh pelanggan dan pesakit yang datang dari pelbagai peringkat umur dan kaum. Jadi, sudah pastilah ramai juga yang menjadi pengunjung kepada “bilik termenung” tersebut, maka tandas tersebut akan lebih cepat menjadi kotor kerana begitu kerap digunakan. Justru, untuk mengelakkan tandas ini cepat kotor, pekerja pembersihan yang bertugas perlu membasuhnya dengan lebih kerap dan effisien. Jangan hanya membasuh mengikut jadual yang ditetapkan (baca; satu kali pagi, satu kali tengah hari, satu kali petang, satu kali malam). Pekerja yang bertugas perlulah membasuhnya mengikut jam yang ditetapkan, sebagai contoh setiap dua jam sekali. Jika keadaan terlalu mendesak, pekerja tambahan adalah perlu diambil bagi menjamin kebersihan tandas. Ini perlu kerana, kebersihan adalah penting bagi kita semua lebih-lebih lagi untuk jabatan yang mendokong matlamat “kesihatan”. Pengunjung juga perlu mempunyai satu tanggungjawab untuk menjaga kebersihan tandas kerana mereka juga yang “mengotorkan” tandas tersebut. Sudah buat kotor, pandai-pandailah bersihkannya kembali. Bukankah baik begitu….Jangan hanya tahu berak, kencing tapi tak mahu membilasnya kembali.

Gambar hiasan; Keadaan tandas yang bersih dengan lantai kilat dan tidak berair

Adalah elok dan baik sekiranya pengarah di klinik kesihatan ini mengambil langkah-langkah yang proaktif untuk menjaga kebersihan klinik di bawah seliaan beliau. Tandas adalah salah satu yang perlu diberi perhatian kerana ia adalah satu tempat yang penting bagi kita semua. Rujuk lirik lagu di bawah ini yang dikeluarkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Lagu ini adalah satu bentuk kempen menjaga kebersihan tandas yang dijalankan sekitar tahun 2006.

Dulu tidak kisah tapi kini kena jaga,
Dulu kita simbah tapi kini senang sahaja,
Masuk bilik tandas walau cepat walau gegas,
Lepas guna, ‘flush’ bagi bersih baru kelas,
Walau Tandas awam perlu jaga kebersihan,
Bagi kesedaran secara berterus-terusan,
Supaya berkualiti dalam hidup seharian,
Tandas bersih, tandas selesa hidup berwawasan,

Oo..Tandas berkualiti,
Oo..Hidup berkualiti,

Di tandas awam ramai orang yang berpusu,
Ada yang kena bayar,
Ada juga main serbu,
Walau apa cara kita perlu bersatu,
Tandas kita bersih,
Masyarakat kita maju,

Oo..Tandas berkualiti,
Oo..Hidup berkualiti,

p/s – Akhirnya ujian HIV aku dah setel, tinggal pengesahan dari PPN dan PAID sahaja lagi, kemudian segala-galanya akan berakhir. Aminnn….

About these ads

One response

  1. kimi

    LOVE it….

    Oktober 19, 2010 at 12:28 pm

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 816 other followers