Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

Archive for Mei, 2008

aku kini di pejabat walaupun orang lain tengah sebuk tengok tv bersama family

aku kat pejabat..yee..aku memang kat pejabat..betol..aku memang kat pejabat..yakin lah aku..aku memang berada di pejabat..di waktu ini, di saat ini..tika detik ini..

x pecaye?? x mahu yakin akan aku?? cube kao tengok aku..tengok sekeliling aku..tengok meja kelabu aku, dan juga jangan kao lupe tengok kerusi kulit warne hitam aku (aku kan pegawai) heh!!..dan kao jangan lupe..tengok sekeliling aku..perhati rakan2 kerja aku..di mana mereka?? demn!! mereka dah balik..

uhhh..aku tinggal sorang2 je kat pejabat..aku yakin aku tinggal sorang je kat pejabat (ni secara mata kasar aku)..dan kalau aku gune mata halus aku a.k.a “byakugan” atau pun “sharingan”..aku yakin 100 peratus yang aku bukan berseorangan..mungkin aku bertiga, berdua, atau ber”sepuluh”..mungkin..

adekah “mereka” itu orang, atau pun bukan, aku tak pasti..heh!

ape yg pasti mereka ade tanduk, ade ekor..heh!! aku tak de..aku manusia “kool”..aku rase..

dan jam skang dah pkul berapa??..

demn!! da pkul 9 lebih..x pe, hati aku kental, hati aku waja, aku ngadap pc aku, sambil dengar dendangan lagu2 bingit, walaupun kat koridor tu dari tadi ekor mate aku asek “ternampak” sesuatu..aku tabah..aku tahu aku kuat!!

“baru pukul 9 lebih, ape barang..x jantan ar..alah..lau berani kuar arrrrrr!!!”””aku kate..

huh..minda aku kate “faerrrrrrrrrrrrrrrrr…..kao p balik umah…balik umah faerrrrrrr”…

tapi aku kate…

aku banyak kije lagi la siot!!! (sambil melempang minda aku dgn buat gaya lempangan tanpa bayang)


cite2 aku nak pakai kereta besau, ekjos besau

semalam aku cuti kerje, aku mc, aku demam..hahahahaha..aku suke, maksud aku, aku bukan suke pade demam, aku suke pade hari aku demam, aku dapat rehat dari segala masalah keje, aku dapt rehat kan minda, tenangkan hati..aku suke itu..

memang, kalau aku demam, aku jadik lemah, tisu2 badan aku kendur, tulang belulang mengalami esteoprosis..betulkan aku jika aku slah ejaan..tonsil membengkak, tekak menjadi perit, kepala aku berpusing2..aku jadik tak betol..tapi tak mengapa..aku suke, aku dapat rehat dan lari dari masalah kerje aku seketika..lari laju2..lari pecut 100 meter..bukan lari2 anak..

bosan..bosan..bosan..

fikiran kecamuk..

nyampah..

ape dah berlaku??

uhhhh…

aku pening..pening..

“kao kenapa ha?”..

“aku pening..pening”..aku jawab ringkas

“ye la sebab ape?”..

“aku tengah pikir, aku nak beli kreta ape..honda civic type R, ataupun perdana v6 tak pun jazz”..aku jawab..

“kao beli la mane yg patut, sume tu ok..type R mahal sket laaa…weh, kao kan da pkai kreta, mane kao nak campak kreta lame kao? lg pun kao ade duet ke?”..

“errrrr…blom lagik, aku baru planning je, kreta lame aku modified laaa..turbo coming soon!”..tambahku..

“hampeh kao, blom ape2 dah nak beli kreta besau siap turbo2 lagik”..

“xpe, janji ade angan2..kao doakan aku cepat naik pangkat ok!”..

 

uhhh..doakan lah aku cepat naik pangkat..moga2 aku dapat pakai honda civic type R..x pun evo!

 


sebelah itam, sebelah lagi agak coklat2 itam sedikit..

tangan gatal mahu menulis, hati berkeras mahu menulis, tapi otak buntu dan kematu untuk menulis..untuk menulis, perlukan bakat..perlukan sedikit kelembutan pada jari-jemari..juga mesti ada kemahiran yang artistik sambil di beri sentuhan elemen-elemen metafora dan personafikasi..kao tak perlu skor A1 dalam bahasa melayu mase SPM..juga kao tak perlu membuat latih tubi seperti membuat karangan yg panjang, tak perlu buat push up, sit up dan lain2..uhhh..demn!! aku tak tau ape yg nak di tulis..

x kan aku mahu menulis pasal awek ku?? aku tak punya awek..juga tak punya teman hidup..hahaha..aku jujur..ikhlas..tak tipu..tipu berdosa..lihat mata aku terus, berkaca2 dan bersinar2 tanda aku jujur..

x kan juga aku mahu menulis pasal kereta, aku tak punya kereta sport yang perlu di canang ke seluruh dunia..uhhhh…

aku masih di pejabat..perhati sekeliling, aku lihat akak2 sedang sebuk bergosip..aku x amek pusing..pandang ke kiri dan ke kanan, sebuk sorang dua akak sedang bermain konsol permainan ps2..juga aku tak amek pusing..

“kao kenapa arini?”..tanye member ku..

“aku rase aku makin sengal la dari hari ke hari..”..aku jawab.

“kenapa?”..tanye nye ringkas..

“aku pun tak tau..kao rase aku makin sengal ke?”..aku tanye balik..

“kao makin sengal ke? aku pun tak tau, kao ok je aku tengok..kao putus cintan ke ataupun kao tangkap cinta?”..sekali lagi aku di tanye..

“aku pun tak tau lahhhh…”….aku jawab ..

“jom ar makan”..member aku ajak..

“x mo..aku kenyang..”..

“kao kenapa ni beb, dah la dari pagi tadi kao tak gerak2 kuar opis..selalu pkul sploh kao p minum pagi, ari ni kao tak p memane pulak..kao kenapa?”..tanye nye sekali lagik..

“kao nak tahu,.tapi kao jgn cakap ngan org lain..kao pandang bawah..kao tengok kasut aku pakai..sebelah lain, sebelah lain..sebelah kiri tu, kasut bapak aku..sebelah kanan kasut aku..ni la punca kesengal-an aku arini”..

“kah!kah!kah!kah!kah!kah!”..berdekah tak terkata..(satu opis dengar)

“bodoh kao!!”..diam2 sudah la..

demn!!

 


hari isnin, kite mesti ke opis dan kerje!

hari wesak..hari cuti..cuti untuk sesape yg menyambut wesak..pade sesape yg tak menyambut wesak juga boleh bercuti, kerna, ini adalah cuti umum yg dah di istiharkan oleh kerajaan mesia..

hari isnin, hari kerje..wajib bekerje..di mesia, hari isnin adelah hari untuk bekerje, tak penah di buat orang yg hari isnin adelah hari cuti, kecuali, cuti kecemasan dan juga cuti sakit..

dan pade hari ini, 19 mei 2008, adelah hari wesak dan juga adalah hari isnin, secara tak langsung akan timbul satu persamaan linear antara kedua-dua hari ini..ini boleh di buat melalui formula yg aku cipta ini:

wesak (cuti umum) + isnin (waktu bekerje) = cuti buat pekerja2 di mesia

justru itu, dari tadi aku pikir..dan aku juga telah berlawan prinsip antara “diri aku dan juga aku”..dimanakah aku skang ini..sedang duduk di depan pc, ade meja berwarna kelabu, di dendangkan dgn lagu2 yg agak kewl dan berjiwa aku, ada banyak dokumen2 dan borang2 yg perlu di setelkan dan memerlukan semakan dan pengesahannye..suhu sejuk, dan tiada bunyi riuh-rendah..di manakah aku?

“weh, kao kat pejabat la dowh!”..satu suara cube mengkontradiksikan kondisi aku..

“aku di pejabat?? kenapa aku di sini, kenapa aku tidak berada di GSC, atau TGV sambil menonton filem dan ditemani oleh gadis2 genit yg cumel (aku tak de gf)”..getus hati ku..

“kenapa aku tidak berada di JJ, sambil membeli belah dan mendengar iklan promisi JJ “datanglah ke jualan murah jusco!”..aku mula persoalkan diri..

“sebab kao banyak keje la dowh!”..satu lagi suara yg cube menggugat iman aku..

demn!! kerje..kerje..kerje..aku balik dkat2 pkul 7 mlm!!


gumuk pasir atau gemok??

ohhhhhh…cuaca tengah hari yang panas..30 darjah celsius..serius panas..aku tengok, gadis2 genit a.k.a pelajar ukm ni, mane yg putih2 kulitnya dah menjadi gelap..serius aku cakap..aku tak tipu..tipu berdosa, mati masuk neraka..

sejak dua menjak aku bekerja sebagai penjawat awam,. berat badan aku dah makin bertambah..2/3 perut aku sentiasa penuh, dari pagi tadi ke tengah hari, aku asek makan aje..kerje2 jugak, tapi makan tetap ade..aku tak bekerje di sektor makanan pantas atau pun fast food tapi di sektor awam..dgn skala kekerapan untuk aku bersenam semakin menurun, tahap kehadiran aku ke gym yg berhampiran adalah rendah, dan juga disusuli dgn kurangnye aku ke kolam renang yg terdekat tuk membakar kalori aku di kolam..aku rase status aku kini..parah!! 

lepas makan, aku akan kembali ke pc aku, duduk, buat kerja..yaaa..aku tidak mengeluarkan peluh..opis ade pengahawa dingin yg agak kuat..dgn jenama “york” dan tagline nye..”cooling king”..dan bersuhu yg agak rendah..aku sejuk, kalori2 aku tak dapat terbakar, terus akan menjadi ketulan2 lemak yg terbentuk di bawah lapisan kulit..perut kian memboyot..bonjolan2 aneh dan lapisan demi lapisan ganjil mula timbul di bahagian badan..sosok tubuh semakin aneh..semakin ganjil..aku umpama ogre..uhhhh…dasat..

satu tindakan drastik perlu di ambil..

“aku perlu ke gym setiap petang pade tapat pade jam 5:15!!”..tegas dm hati kecilku

“ohhh..aku perlu bersenam setiap hujung miggu!!”..bentak hati kecilku lagi

“yaaa..satu lagi, aku kene mula g swimming pool..untuk berenang!!..tambah ku lagi

aku tanam azam..aku nak mula bersenam tuk bakar kalori aku,..uhhh..dah pukul berapa ni..5 petang!!

“rin, jom p amer ali..pekena maggi goreng, teh tarik..” sore member ku..

“adus..cancel p gym la jawapnye petang ni”..getus hati kecilku..

“ok!! jom jalan!!”..

kesimpulan-kalori aku bertambah, lemak menebal, aku dah semakin gemok..demn!!

 


ape logiknye nasik tu di goreng??

ape kena dengan nasik goreng?? aku rase nasik goreng tak bersalah dlm hal ni, bukan kehendak nasik putih itu hendak di goreng di dalam kuali, bukan kemahuan nasik putih itu yg hendak di tumis bersama-sama dgn bawang putih dan bawang merah, bukan juga keperluan bagi si nasik putih itu untuk digaul bersama dgn segala lauk2..udang, ketulan ayam, bebola ikan dan segalanye..bukan salah nasik putih..

“aku tak suke nasik goreng, sbb aku rase x logik la nasik tu tuk di goreng..sepatutnye, nasik tak boleh di goreng..janggal la..x logik..x logik”…

ni petikan dari salah seorang kate2 akak kat pejabat aku..menurut beliau, kak nurul (bukan name sebenar) yg berumur 26 tahun, gadis genit bermata cokolat koko jeli, bermuka pan-eurasia, bertudung litup dan gemar memakai selipar jepon kaler merah2 merun di dalam opis serta mempunyai hobi yang cukup homogenous dengan mane2 perempuan di muka bumi ni, iaitu bergosip..sejak beliau menjejakkan kaki ke muka bumi ini, tak pernah walau sekali pun makan atau jamah atau mencube2 untuk makan nasik goreng..aku dah interview..

“akak, kenapa tak makan nasik goreng?”..aku tanye..

“jawapannye, tak masuk akal, kalau nasik tu di goreng..tak logik”..jawapnye ringkas..

memang kat dunia ni banyak makan yg tak logik, amek contoh sosej..ade ke patut daging tu di makan dgn roti?? x logik bukan..berger?? mcD??

ade lagi..karipap..ade ke patut kentang digaulkan dgn kari lalu di sumbat ke dalam tepung kemudian di goreng..ape kes semua ni?? aku suke karipap

huh..memang manusia ini kreatif..inovatif..dan tentatif!!

 


aku ni jepon ke?? atau aku ni mudah terpengaruh??

aku kecik2 dulu suke tengok katon..bile time gaban beraksi, aku akan beraksi seperti gaban..aku amek “wheel chair” adik aku, aku naik..aku kayuh ke depan, aku kayuh laju2 buat macam gaban bertarung..bile siaran dah tukar ke satria baja itam, aku terus amek kusyen..aku letak di celah kelangkang dan trus berlari2 anak di sekitar umah, sambil tu aku jerit..

“tendangan padu mautttttttttttttttttttttt”….

“tumbukan padu mautttttttttttttttttttttttt”…

aku suke gaban, aku suke satria baja itam..aku cepat terpengaruh..aku rase diri aku cepat mudah beasimilasi dgn watak2 hero katon jepon..adekah aku ini org jepon?? emmm…mungkin..mate aku sedikit sepet..

ummmm…hari ini cuaca indah, panas dan terang..kekadang sejuk, kekadang mendung..kekadang salji (dlm opis aku)..tapi aku ade sedikit bengang..sistem kat pc aku tak fungsi sepenuhnye..aku rase agak tensen, sedikit marah dan sekelumit bengkek..mahu je aku teriak…

“tendangan padu mauuuuuuuuuuuuuutttttttttttttttt”…

kat pc aku..tapi aku takut..tak pasal2 kang..

“syarin!! nah..notis 24 jam!!!”…


suara si tukang kayu..garau tapi lunak dan merdu..

lagu arctic monkey berkumandang..”dancing shoes” katenye..aku layan..jiwa tenang..tak de yg kacau..aku pikir..

x pe..x yah pikir..bile kite pikir, otak akan bekerje keras, otak kanan dan otak kiri maksud aku..otak bawah dan atas pun same..tapi ade ke otak atas dan bawah?? serebelum, serebrum dan medula oblongata akan saling bergaduhan, berebutkan tender sape dulu yg patut dijana, sape dulu yg patut dipakai..dah..x yah pikir.. korang pikir lah sendiri..aku pun dah malas nak pikir2 lagi..terus je buat, terus je langgar..tapi jgn langgar lari, kalau lari naik kereta tak pe..laju sket..kalau berlari-lari anak..mampus!!

aku memula mcm dah malas nak menulis..tapi bile aku tak menulis, aku kordu, mati kutu, aku lemah, batin dan zahir aku turut lemah..bile dah lemah, aku jadik sampah, aku jadik pinggan dan kaca kitar semula, aku dah tak gagah..tak segagah gaban hero jepun naik kereta merah, aku tak sekuat power rangers yg kalau gaduh panggil geng2 (robot)..dan aku jugak jadik tak ensem dan macho..

so, tuk jadi kuat dan gagah juga hensem serta macho tahap hero remaja juara dunia, aku perlu menulis..dan bile aku menulis, aku perlu ada satu ruangan khas tuk menulis..dan sudah tentulah..

“tekanan perkataan” menjadi pilihan..

“tekanan perkataan, buatan orang putih tuk malaysia”..

kewl bukan ?..dah..x yah pikir..

 


anak panah pertama dalam muka baru

kepala aku berdesing lagik..aku pikir kenapa?? tangan aku mengeletar lagik..dan sekali lagi aku tanye kenapa?? telinga aku mencapah ketepi, bergerak2 seperti telinga arnab..sekali lagik, aku masih bertanya kenapa?? ape yg berlaku hari ini..nasib malang?? tak bagi aku..hari ke hari aku masih bermain nombor, otak aku tepu akan nombor..nombor itu, nombor ini..akaun itu, akaun ini..kenapa?? aku tak kesah..dah ini kerje aku..


uhhhhh…

 

keluh kesah..ape yg pasti, aku kini jarang bersenam, jarang melentur kan jari jemari ku ke papan tekanan perkataan, jari jemari ku juga lemah, lembap dan tak bermaya?? kenapa??

 

uhhhhhh…

 

sambil mendengar lagu2 “ghock”..aku teruskan kerje..sane-sini aku dengar burung bersiulan..gembira..bebas..nikmati hidyup yg penuh sehat dan cargas..aku terus menulis..

 

ini percubaan pertama..

 

walaupun bukan yg pertama dari yg pertama..tapi masih tetap yg pertama..dan bukan juga yg terakhir..yg pasti aku suka menulis, dan aku akan teruskan untuk cuba menulis..menulis dan aku sudah bersebati..makanya..

 

biarlahhh…