Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

Archive for Februari, 2009

adekah ini dipanggil magic???

..perbualan dengan seorang juruteknik..agak merapu dan aku kurang pasti kesahihan-nya..

“oOoOoOoOoO….apsal bulu roma tangan kao meninggi”

“aku lapar laaaaa…”

“pasal pe kao tak gi makan..p la ilek jap..bancuh milo ke, makan biskut ke”

“aku maleh laaaaaaaa….”

“wei. setau aku..kalau bulu roma meninggi ni, ade antu ke, rase nak stim ke..tapi yg aku herannye..ape kaitan lapar, dengan bulu roma menegak kao ni..dah le bulu lebat..geli gelaman lak aku tengok”

“aku pun tak tau…bende ni berlaku kejap jek..kang lau da ok, aku boleh arahkan bulu roma aku ni naik or turun sesuka hati aku je..maksud aku, bile aku da bole tahan tahap kelaparan aku ni”

“waaaaaaaaa…macam tu pulak..bape lame lak kao boleh kontrol benda tu wei…??”

“adela dalm 5-10 minit..ikut keadaan gak laaaa…kao tengok la jap lagi aku tunjuk…”

20 minit kendian…

“ni kao nak tengok, kao tengok bulu roma aku ni..k, tengah layu kan.k..1,2,3..ergggghhhhh!!!! (sambil meneran)…ha!! tengok-tengok..da naik kan? kan?..hebat tak?”

(bulu romanye turun naik..turun naik mengikut kawalan..aku tak pasti camne dia dapat kebolean tu, aku rase mungkin lau di buat sekali mengikut rentak melayu klasik sambil bulu roma-nya di warnakan menikut warna-warna pelangi..mungkin lebih menarik)

“fuyooooo!!!! magic”…aku kate..

aku terus balik ke meja, kembali buat kerja..sambil tu aku pikir..adekah X-MEN itu wujud di Malaysia ni???


ini perbualan antara aku dan “aku yang satu lagi”sedikit konflik dalaman sering berlaku, dan perbualan ini tertakluk secara monolog dalaman aku sendiri..selain tu, aku juga ade berbual ngan manusia pelik..hahaha!!!

“weh, btol ke ape yg kao jawab tadi??” aku bertanya…perbicaraan bermula..persis tiada ape2 yg berlaku sebelum ini..

“jawab ape wei…jawab soklan tadi ke..ceh, aku yakin aku ok je menjawab..setakat soklan tadi tu..huh, aku bole skor laaaa…kao jgn nak menggugat keyakinan aku?”..kate aku yg satu lagi dengan yakin..

“kao jgn camtu dol, walaupun kite ni dah pernah jawab soklan2 yg begitu sebelum dan pernah lulus dengan jayanye..aku rase susah la kali ni..haishhhhh!!!!”

exam..exam..exam..balik2 exam..lagi2 exam ptd..huh..muak aku..bile exam berlangsung bermulalah konflik dalam diri aku..yang aku rase aku perlu jawab A, tapi aku yg satu lagi puas memujuk aku tuk menghitamkan bulatan B..jadi yg mane satu?? mane satu yg perlu aku hitamkan?? A atu B?? atau kah kedua-duanya..kalau dikutkan hati aku, mau je aku hitamkan semua bulatan2 A,B,C,D dan E..haish!!

aku sempat berbual dengan seorang mamat yg baru aku kenal tak berape lame..adelah dalam 5 minit, tapi mamat ni berbual bole tahan gak..duk sebelah meja aku je ni…name nye “AM” ..aku tak pasti name penuhnye ape..jadi aku terus berhipotesis, mungkin namanye Amran bin Majid, boleh jadik juga Amran Kasimin, mungkin juga Ambigiar Lopez..lantaklah..bile aku tanye..

“bro, ape name kao”…

“kao panggil je aku Am”..jawabnye ringkas..

“name penuh ape?”..

“takpe kao panggil aku Am je dah cukup..dan nombor giliran aku 1307124″jawabnye sekali lagi..

“cis, aku tanye name penuh kao, kao bagi name pendek kao..siap bagi angke giliran, gile ke ape kao ni??lantaklah labu..” aku bermonolog dalaman..

exam bermula adela 5 paper, dari pagi sampai petang..sesi pagi berkisar pengetahuan am dan ade la dlm 60 soklan..aku jawab cam biase., memandangkan aku dah pernah buat soklan ptd ni (dan aku lulus ke PAC, tapi kantoi plak kat sane), jadi tak banyak masalah rasenye..soklan hampir same, tapi ade gak soklan yg macam haram terpapar dlm paper tuh..45 minit kendian..paper tamat..si Am ni da mula menoleh aku.. 

“amacam paper tadi?? ok ke?”..mamat sebelah meja tanye..

“ntah ok je kot, lagi pun da pnah berhadapan ngan situasi cenggini dulu..mungkin ok kot..kao plak amacam???”…aku jawab..

“arghhhh…soklan tah pape tah ni..aku maen tunjal je..ade ke patut g tanye soklan cam haram..kao amek contoh ni..soklan tah nombor bape tah..antara negare yg menganggotai komenwel, negara mane kah yang tak dijajah british..” kan ke soklan haram tu..

“haish…kao ni apsal la kao tak bace buku, tu pengatahu am tu.. aku rase kao ni am, kao memang kena mendalami soklan pengetahuan am kao..”..aku bidas..

“btol gak tu, tapi aku paling benci bile nak jawab soklan..pasti aku akan berkonflik..ish..stress aku dibuatnye..dan name aku bukan Am je..name panjang aku..Amriah Buang Kadir B. Fawaz Malik..”..

laaaaaaaaaaaaaaa…..ni bile mase lak aku tanye name ni..kate lain, dia jawab lain..kao ni manusia pelik lah Am!!! tapi ape yg pasti aku akan panggil kao Am1307124…


buang mase betol..

ni perbualan yg aku dengar ketika sedang riuh menguruskan kemalangan jalan raya” aku curik dengar..tak berdosa pun kan???

“er…bang..boleh tak tolong cabutkan lampu trafik tu? tak pun aleh kan ke tangah skit..tengah sungai sane..”jerkah sorang mamat  kreta ranggi sambil jarinye menuding ke tengah sungai..

kebetulan pulak lampu trafik tu diletak kan di tengah jalan berhampiran sungai..

“kao kenape dik?? pasal pe lak kao nak cabut lampu tu, siap nak alih2 ke tampat lain lak..suke2 kao je nak wat gitu..nape kao tak mintak tebang je lampu trafik tu??bakar je ke?? kan ke lampu trafik tu bagus tuk lalu lintas..bole menyusun lalu lintas dengan teratur..justru boleh mengurangkan kesesakkan jalan raya”…

“memang la bang..tapi sebulan sebelum lampu trafik ni wujud..jalan ni tak penah2 nye nak “jam”..tak de penah sangkut2..tak de penah wujud eksiden yg kerap..ni bile pagi je eksiden, bile eksiden je pagi..dah la orang nak g keje..jalan sangkut lak tu..leceh ar camni..apsal tak eksiden je kat tengah sungai ke..ni tak..kat tengah jalan gak nak eksiden..cis!!!..getusnya geram..

aku masih memandang sekeliling..keadaan makin hangat..dan makin panas..seolah2 seperti ade satu perbahasan..

aku tak hiraukan mereka..aku terus menuju ke kereta ku yg ku parkir di tepi jalan..

“cis..masalah simple je pun nak gado2 ke? si mamat kreta tu, nak laju sgt, nak cepat sgt apsal tak lalu je sungai tu, naik sampan sudah, g kerja..yg pak cik tu pulak suke sgt ngan lampu trafik ni apsal..dah memang btol, sejak dua menjak lampu tu ade..memang menyusahkan hidup aku..jalan jem yg amat!!

“er brader…lau eksiden teruk tak pe gak brader..ni, plat depan je patah nak kecoh..cis!!!”..buang mase je..