Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

Archive for Mac, 2009

jalan raya ke lebuh raya??

jalan raya bertar dan berlubang-lubang??

Ya..kite bergerak kemana-mana menggunakan jalan raya..mahu meminang anak orang perlu jalan raya..mahu ke stadium untuk melihat bola sepak juga menggunakan jalan raya..mahu menuju ke kampus, pejabat, balai polis, pejabat SPRM  juga masih perlu jalan raya..waima, mahu ke tandas sekalipun perlu jalan raya..betul bukan???

“tapi apsal lak g tandas perlu jalan raya bro, tandas aku kat dalam rumah je..”

“maksud aku tandas awam, mcm tandas rnr tu..kan ke kite perlukan jalan raya”

“jadi..ape masalah kao ngan jalan raye ni bro?” tanye seorang budak, berkaca mata hitam, berdahi jendul..agak tinggi dan berlagak pandai lagaknye..

“aku tak de masalah ape pun..cume aku rase kecewa ngan mutu dan kualiti jalan raya yang ade kat mesia ni..”

“ape yg kao rase tak puas hati ni bro, kao bagi tau aku sket..dah terlanjur aku ni student mekanik bahan kat ipta, bole la aku try carik penyelesaian tuk kes jalan raya ni…kot2 aku leh buat hipotesis atau kesimpulan awal tuk semua permasalahn ni”

“camni..apsal jalan raye kat mesia ni berlubang-lubang, aku paling tak suke jalan berlubang..kalau berlubang tu seket2 tak pe..ni haaaa…kalau ternak ikan keli pun boleh hidup..ni sport rim 18 aku ni, da retak da ni sumenye gara-gara jalan berlubang”

pelajar tersebut terdiam..cube berfikir sejenak dan memerhati jalan raye berhampiran..di tenungnye dalam2 permukaan jalan raya tersebut..di ambil tukul besi (tah bile mase mamat ni bawak tah), di pukulnye ke permukaan jalan raya tersebut..

lalu..

“haaaa…kan dah retak jalan raya tu..nampak sgt tak de mutu, tak de kualiti..cis!”

“bro, aku rase aku da dapat kesimpulan awal ni..cube kao tengok jalan raya ni..tengok dari hujung jalan tu, ke hujung jalan sane..kao nampak tak ape yg aku nampak?”

“dah tentu aku nampak ape yg kao nampak..jalan cantik..rata..mendatar..tapi tibe2 kat tengah2 ni ade lubang..seket punye dalam lubang ni..besar pulak tu..”

“kalau dikutkan teori aku, mungki proses metamorfosis tanah yg berlaku, tapi tak mungkin, sebab proses tu melibatkan kawasan yg besar dan luas”

“dah tu kao nak libatkan ape dalam kes ni?”

“er…mungkin..ni sekadar hipotesis aku je..mungkin malam2, ade sekumpulan budak-budak nakal lengkap dengan tukul besi dan mesin pengrudi jalan..saje2 p dajal jalan ni dengan membuat lubang..”

“cis..teori tak leh nak di pakai…aku nak tanye kao..adekah kao pelajar cemerlang dalam jurusan kao ni dan kao dalam semester berape?”

“errrr…tak bro..aku dah dismis pun…”

“buang mase aku borak ngan kao”…

huh…………