Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

rokok mane ada merbahaya..

“Rokok membahayakan kesihatan” jerkah mak cik kantin pade member aku..

“apsal mak cik, saya ni dah lebih doblas tahun merokok..ok ja”…ali baharum, member aku menjawab..

“cube kao tengok kat kotak rokok tu..ade gambo ape..kan ke gambo penyakit2 tu..cube kao pikir balik Ali Baharum oi..aku tak mau kao mati awal”.. tambah mak cik kantin..

“mak cik jangan pecaya sgt ngan dakyah2 songsang ni..cube mak cik tengok saya, tubuh badan saya sehat, muka saya hensem persis Leonal Messi, saya boleh berlari pantas dan laju umpama Watson Nyambek malahan stamina saya juga sentiasa maintain makcik, takde pun dapat gangren, takde pun dapat barah lidah, atk de pun dapat kencing manis kena potong kaki”..dengan bangga Ali Baharum berkata-kata..

memang merokok merbahaya. tapi ape boleh buat,selain makan kuaci dan lepak di kedai mamak di malam hari sambil melihat aksi kemenangan liverpool inilah antara hobi terbaek rakyat malaysia kita secara umum tak kire apa bangsa, agama, cina ke, melayu ke, india ke, kadazan dusun ke, bajau laut ke inilah hobi paling tinggi ratingnye dikalangan kita, rakyat 1 MALAYSIA, dah memang tak dapat dibendung dah..dapat lihat kat mane-mane pun, kalau dah namenye seorang perokok, pasti tak lekang dengan rokok di jari maupun dibibir..

menonton tv, pasti ada rokok…membaca surat kabar, pasti rokok dihembus, minum ali caffe pasti rokok menjadi teman, mengorat anak dara orang, pasti rokok sebagai penambah kemacho-an, memandu kereta pasti rokok menjadi penghilang mengantuk, stadi di malam hari, rokok juga menjadi vitamin yang memberi kan nafas-nafas segar ke mambran-mambran otak, hingga kan ke dalam tandas menunai hajat pun rokok menjadi penenang jiwa dan pemberi “feeling” yang penuh makna..aahhhh..katanya…dan kebanyakkan dari mereka dapat membuat segala tugasan secara multi-tasking ..ini cukup bagus!!!

ya..penulis juga pernah menghisap rokok..tapi di masa lampau..heeee…

lazat rokok ini rupenye..ambil sebatang semporna hijau..nyalakan lighter ..cucuhkan saja rokok tersebut..halakan ke bibir, terus sedut asapnya itu…dan hembus perlahan-lahan..apa rasanya?? sejuk..dingin di bibir, manis di bibir..lazat bukan???

bagi anda yang mahu merokok dan masih enggan berhenti..silakan..anda masih punya masa

bagi kamu-kamu yang sudah berhenti, aku ucapkan tahniah, tapi jgn jeles melihat teman-teman kamu yang masih meneruskan hobi lama..

“errr…mat, sebatang rokok mat”…hehehehehe

Advertisements

2 responses

  1. aku baru perasan blog kau dah aktif semula…

    September 28, 2009 at 10:25 am

  2. faerrin

    zuriaf: tu la pasal, tetibe aku rase nak menulis semula..hahaha

    September 28, 2009 at 10:41 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s