Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

KITA ORANG MALAYSIA

Aku ade jiran yang berbangsa cina, berumur sekitar akhir 40-an dan sudah berkahwin. Si lelaki Ah Meng (bukan nama sebenar) dan si perempuan bernama yee sang, juga bukan nama sebenar hidup aman dan damai dan dikurniakan seorang anak. Pasangan ini memang berasal dari keluarga cina yang tulen, tetapi telah timbul satu keajaiban atau “pelik” sedikit tentang anak mereka.

Kenapa ianya pelik??

Si anak kepada Wong Ah Meng berumur sekitar 24 tahun (sebaya aku la ni), memiliki rambut yang hitam berkilat, berkulit seakan-akan kulit melayu, tidak secerah dan seputih masyarakat cina, mata yang tidak sepet dan yang pasti sekali pandang persis anak melayu, bukan anak cina pada pasangan ini. Ke-melayuan yang sejati telah timbul dan wujud di wajah anak ini. Pernah jugak kawan aku ni tanya pada mak dia berkaitan kenapa muka dan rupa paras dia lebih kepada rupa melayu dan yang pasti jawapan-jawapan tipikal dari mulut mak dia akan terpacul..

“Kalau nak tahu, kenapa kamu tu sgt berbeza dengan mama dan papa..dulu mama kutip kamu kat tepi jalan..”

“masa mama mengandungkan kamu, mama selalu makan banyak sangat kicap”

Pada aku, tak semua orang cina akan memiliki rupa paras sebijik orang cina, dan tak semua orang melayu akan berwajah melayu asli, dan tak semua orang india akan mengikut wajah dan genetik asal india itu sendiri. kadang-kadang kita pasti akan terfikir kenapa ada melayu yang berupa paras seperti cina dan ada pula cina yang berupa paras seperti melayu. Tapi selepas aku terbaca surat khabar yang tahun bile, aku pun da lupa dan dalam surat khabar tersebut ada menyatakan hasil dari kajian dan penyelidikan dari seorang Profesor Universiti tempatan telah menyatakan dari sudut sejarah, sebenarnya masyarakat melayu ini adalah berasal dari selatan tanah besar cina dan oleh kerana itulah tak pelik dan janggal kalau dikatakan ada rupa melayu seperti cina dan sebaliknya.

Duduk di bumi bertuah Malaysia ni, sebenarnya kita seperti seperti sebuah keluarga yang besar..dan kita harus bersyukur atas nikmat itu!!

Advertisements

One response

  1. ha.. betul la ape yg kau tulis ni…
    aku ade bace buku pasal melayu.. mmg dia tulis asal dr selatan cina & ade yg asal dr india…

    so, tak heran la muka lebih kurang je jadinye…

    ko update blog kau setahun sekali ke ape? hahaha…

    Mac 20, 2010 at 10:03 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s