Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

BUDAK BARU NAK NAIK MEMANG SELALU GEBANG BESAR

Satu hari yang dah agak lewat petang aku ngan beberapa orang “brader” p la lepak kat sebuah kedai mamak kat area-area bangi-kajang, saje-saje nak pekena tek tarik mamak n roti telur, kalau lapar gile aku bole je sental maggi goreng telur mata satu pinggan…terbaekkkk!!!

Tapi bukan ini yang aku nak cerita, bukan pasal maggi goreng mamak yang enak, bukan juga roti telur yang panas yang di banjiri ngan kari kepala ikan yang aku nak gebangkan, bukan juga pasal teh tarik mamak yang ditarik tinggi melangit yang aku nak bualkan, tapi aku nak cerita pasal budak-budak baru nak naik ni. Yeee!!..kebetulan kat sebelah meja aku tu ada la budak-budak sekola lepak, aku rase baru balik dari KO-ko ataupun aktiviti kokorikulum pasal budak-budak ni pakai baju rumah sukan masing-masing.

Dah nama pun budak baru nak naik, depa dok ceghita bukan maen lagi, cerita gaduh, cerita geng itu, geng ini, cerita bawak buku lima pegi skola, cerita pasal baju itu baju ini, buah itu buah ini, nombor itu, nombor ini…bukan main lagi…

“semalam kat skola aku ade gaduh, bole pulak dak skola A tu bantai budak aku..memamg syial tu!!” ..budak baru naik A gebang

“Tu la pasal, apsal lu tak roger gua jee..gua bole bekap lu, ngan skola2 tu pun gua bole bekap…”..budak baru naik B berseloroh

“aghhhh…rilek la bro, gua bukan apa, gua bole setel hal skolah gua..lagi pun gua yang jaga skola ni, bukan lu…” kerek je budak baru naik A jawab..

wahhhhh…budak-budak ni gebang bukan main lagi…macam gempak..aku ngan “brader-brader” yang ada cume tersenyum sinis tengok gelagat budak-budak baru naik nih..

“Long, budak-budak nih bukan maen lagi dorang berborak macam iye-iye jeee…haish, dari gado-gado, cerita itu ini, baju sana-sini baek menelaah buku betul tak?”…aku meyapa brader A

“Betul tu chik, kalao masih skola tu, baik tumpu belajar je..ini tak, asek pikir nak gaaaaadoh jeee…ape dorang ingat duduk bawah “benda” ni asek nak begadoh je ke, macam mana la budak-budak melayu nak maju..” jawab brader A

“tengok tu ngah, kat kedai makan pun nak bawak buku lima ngan cota..ape kejadahnye la budak-budak tu..adik sape tu ngah…?’

“entahlah long, nak pegi tanye ke?” jawab ngah ringkas…

“tak yah lah…tengokkan je lah…esok kalao budak-budak ni buat hal…tau la ape long nak aturkan”….

Aku terus memerhatikan gelagat budak-budak skola tu…dah nak gerak balik nampaknye…terus gerak ke motor masing-masing..dan..ya…aku nampak sesuatu..ade “sticker” yang biasa aku nampak…ohhhh….patutlaaaa….

Tinggalkan Jawapan

