Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

MAKAN LEWAT MALAM ENGGAK BAIK UNTUK KESIHATAN DONG!

Dari pemerhatian dan pencerapan yang telah dilakukan oleh Pusat Penyelidikan Trend Makanan Malaysia (hahahahahahaha…tah wujud ke tak pusat penyelidikan nih!!), trend rakyat Malaysia makan lewat malam telah meningkat. Kalau di perhatikan lagi, trend pemakanan lewat malam ni dah jadik macam satu jangkitan atau kuman atau virus yang merebak dengan cepat..mana taknya, kalau dulu makan pada waktu malam tak mendapat sambutan sangat..tapi entah kenapa (mungkin ini salah satu penyakit umat akhir zaman atau pun akibat promosi makan-makan Malaysia) akhir-akhir ni, boleh dikatakan setiap lapisan masyarakat dan peringkat umur tak kira dari bangsa apa dan agama apa, amat-amat menggemari makan pada waktu yang agak lewat malam.

Aktiviti mengisi perut pada lewat malam telah pun menjadi rutin walaupun pada waktu itu tak lah lapar sangat, dan lagi masyuk kalau makan ramai-ramai bersama teman-teman sekolej, sekampus, sepejabat dan sewaktu dengannya. Aku yakin ramai yang tak tahu makan lewat malam ni bole mendatangkan kesan yang buruk, pelbagai penyakit dan menyebabkan kegemukkan..kajian juga menunjukkan bahawa lemak yang terkumpul di perut menjadi punca kepada pelbagai penyakit berbahaya!!..tapi, itu semua bukan penghalang beb!! soru tetap soru…(kata rakyat Malaysia)

Kalau dah duduk di meja kat kedai-kedai mamak macam Restoren Hakim, Khulafa dan lain-lain pasti kita lupa!!! iya laaaa…dengan pemandangan yang sungguh enak (gadis-gadis comel yang anggun tengah layan bola sambil pakai baju MU, dan terjerit-jerit GOLLLL!!..ohhhhh…berdarah hidung!)..teh tarik yang ditarik tinngi  setinggi bangunan lapan tingkat dan roti telur bawang yang menceriakan! pasti kao semua sudah lupa akan faktor kesihatan waima kekusutan yang melanda. Pasti kao akan sental juga makanan yang sedia terhidang dan menghirup teh tarik pekat untuk membasahi tekak kao yang sedia haus itu.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – hussshhhhhhhhhhhhh – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

“ish mana order yang aku mintak tadi tak sampai-sampai nih…da 10 minit aku mintak..aiyooo, dey mamak kasik cepatla dey!!!”

“kao order ape bro…?”

“aku order maggi goreng ngan telur mata, ngan teh tarik halia laici limao nipis tembikai susu goji guarana”

“patutla pun….nak buat air yang kao request tu bukan senang, perlukan kemahiran yang tinggi, memangla lambat…kejap-kejap lagi smpai la order kao tuuu…”

“ye lah…aku tunggu la ni…nasib baik la perut aku ni tak berapa lapar sangat….kalao tak da lama aku beli beger ramli tepi jalan tu (kebetulan depan kedai mamak ni ade kedai beger)”

“haaaa….kan da sampai da order kao ni…apa lagi, makan laaaaa”

“yela-yela aku makan…..weh, pukul berapa match MU ngan Liverpool ni?”

“kejap lagi start laaaaaaaa….dalam jam 12 malam nt kot..”

HAHAHAHAHAHAHA……sebenarnyeeee..aku pun suke gak makan lewat-lewat malam ni!!

3 responses

  1. kalau aku bercadang nak tido lambat, mesti pekena roti sardin dulu. huh, nafsu supper aku memang buas..

    Mac 30, 2010 at 10:27 am

  2. faerrin

    aku rase nafsu kao yang lain-lain pun buas jugak…ni telahan aku je zuriaf!! heheheheheh

    April 1, 2010 at 10:07 am

  3. hahaha…tu tak tau lagi la..

    April 1, 2010 at 9:52 pm

Tinggalkan Jawapan

