Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

KEDAI MAKAN BERSIH DAN SELERA RAKYAT MALAYSIA

Kalau bab makan, memang masyarakat Malaysia ni nombor satu dan kebetulan pulak negara kita ni memang kaya dengan pelbagai resepi dan juadah dari kaum-kaum yang berlainan di sini, ada roti canai, murtabak, tosai, nasik lemak, nasik kerabu, yong tau fu, nasik ayam hainan, lai chi kang, dan lain-lain..aku rasa kalau nak listkan semua nama-nama makanan yang ada di Malaysia ni, sampai esok petang pun tak kan abes..ye lah..negara bertuah kita ni kaya..kaya dengan masyarakat yang kena kencing manis dan darah tinggi hasil daripada makanan-makanan kita ni jugak.

Ape yang aku nak kupas kat sini bukan sebab kesihatan, penyakit darah tinggi, kencing manis dan lain-lain yang disebabkan oleh makanan kita. Bukan juga pasal ke-enakkan makanan Malaysia yang boleh menyebabkan kao menjilat jari-jemari hingga ke jari kaki, bukan juga faktor harga makanan yang tak reasonble di kedai-kedai kecik (kedai ciput, amek lauk ayam n nasik campur dan kuah dekat enam hengget lebih!!)…bukan itu semua yang aku nak repekkan..bukan itu..tapi…

Kebersihan!!!

Ok, ape yang aku perhatikan dan aku lihat..masyarakat Malaysia ni tak kiralah melayu ka, cina ka, india ka, mamak ka, punjabi ka, dan lain-lain..cukup tak kesah makan di kedai makan yang tak bersih..

Cuba bayangkan…satu kedai, yang terletak di kawasan yang agak pesat membangun..boleh kita ambil di sekitar bandar kajang, atau sekitar bandar baru bangi . kedai tersebut terletak di sekitar bangunan-bangunan pejabat kerajaan dan syarikat-syarikat swasta dan mungkin juga terletak bersebelahan bank perdangangan…lokasi yang strategik ini membuatkan kedai itu menjadi tumpuan pelanggan.

Kedai ini menyediakan makanan yang enak…masakan yang panas-panas dan menyelerakan..sekali makan, kita akan rasa nak makan lagi…dan lagi…dan lagi…air sejuk jus buah yang didhidang pulak cukup melegakan tekak yang sedang kering..mengalir laju membasahi kerongkong…ahhhhh…nyamannya…

Pada ketika itu…kita sedang berasa haus, dahaga dan lapar yang tak terhingga!!! Di dalam benak fikiran dok terpikir ke-enakkan makanan dan kelazatan air sejuk..tapi..ada tak kamu-kamu terfikir tentang kebersihan kedai makan itu??? kebersihan dalam penyediaan makanan, ada kamu-kamu fikir?? dapur masak kedai makan itu…bersih atau kotor?? bagaimana pulak dengan sistem pembentungan dan longkang-longkang di sekitar kedai makan tu, tersumbat dengan sampah sarap yang menjijikkan?? lantai di ruang makan, cmne pulok…bersih di sapu atau…..???

“Beb, nak makan mana beb?”

“Alahhhh……..makan je la kat tempat biasa, murah pun murah…sodap pulak tu…”

“Aduhhh…malas la aku…tempat lain la pulak..tak kan nak makan kedai tu lagi…”

“Makan je laaaa situ…macam tak biasa pulak kao dengan kedai lalat (kedai ni memang banyak lalat) …”

“Aduhhhh..kang kena taun kang…”

“Kao ni…da berapa ratus kali kita makan sini..ade simptom-simptom taun muncul tak kat kao dan aku?”

“err….tak de!”

“dah….JOM!!!”

“baekkkkk….”

p/s – Berhati-hatilah kamu-kamu jika nak makan di kedai makan, esok atau lusa kalao dah kena penyakit Leptospirosis..barulah kamu-kamu mahu menyesal…dah tak berguna dah beb!!!

2 responses

  1. hahaha…
    sama la kot…
    aku dulu duk segamat, hari2 makan kat kedai penuh lalat..
    ape nk buat… kat situ je yg murah…
    lgpun bandung soda kedai tu mantap beb…

    April 4, 2010 at 4:43 pm

    • faerrin

      gile ahhh…mane tu?? bile2 bawak aku g sane bro!!!

      April 5, 2010 at 1:22 pm

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s