Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

TEKNOLOGI ITU PENTING TAPI BERPADA-PADA..

Zaman sekarang zaman teknologi, zaman yang semuanya ada dihujung jari..klik-klik itu dapat ini..klik-klik ini dapat itu dan tanpa teknologi aku yakin tak semua orang akan dapat hidup sempurna..iyalah…dengan Blackberry, Ipod, Canon dslr, dan segala gadget-gadget canggih-manggih. Aku juga yakin tanpa kecanggihan teknologi ni, hidup manusia akan cacat, hidup manusia seperti kuno, mundur dan “osteoporosis” oleh kerana kebergantungan yang sangat-sangat dengan teknologi ini!..Aku juga yakin dan tanpa was-was menyatakan manusia ini terlalu dimanjakan dengan teknologi.

Ok, cube renungkan…di zaman sekarang ini, di zaman yang serba moden dimana segalanya berlaku dengan pantas dan laju serba-serbi hinggakan makanan juga pantas (fast food)..perhubungan dan komunikasi yang jauh umpamanya barat dan timur berlaku dengan kadar yang singkat dan pantas..dan..tiba-tiba..segalanya terhenti oleh kerana kerosakan yang amat teruk di rangkaian satelit komunikasi, kabel dasar laut, wayar bawah tanah, pencawang-pencawang telekomunikasi (ianya berlaku serentak dan berlaku di setiap negara di seluruh penjuru dunia)..boleh kamu-kamu bayangkan jika ini semua berlaku??

Segala yang pantas akan menjadi lambat dan lembab..kita, manusia ini yang terlalu dimanjakan, akan menjadi seperti orang dungu dan bodoh, seperti orang buta yang kehilangan tongkat, ibarat menembak jet pejuang menggunakan lastik batu, seperti menjerang air dengan menggunakan sebatang mancis kita cacat!!

Aku percaya jika kemusnahan teruk ini berlaku, tiada lagi sidang video secara langsung, mungkin tiada lagi “sms”, “mms”, 3G video, fax, dan aku yakin..nak mendownload video-video dan movie-movie adalah mustahil sama sekali..dan ini akan membawa kesan yang buruk, dan lebih teruk lagi akan membawa kesan berantai kepada aktiviti-aktiviti lain…

Ok, ambil contoh mudah dan tidak payah nak pening-pening kepala…tunang tersayang telah merajuk (ada perselilsihan paham masa buat kol) dan tiba-tiba kemusnahan besar ni berlaku..line telefon dah tak ok, ape yang kao perlu buat? mahu telefon? maaflah…line dah rosak..kao dah tak bole nak telefon dan yang penting, kao tak bole nak pujuk tunang kao…dan ini mungkin akan memnuatkan tunang kao makin merajuk tahap gaban (nak-nak tunang kao ni memang dari spesis yang kuat merajuk)..dan lebih teruk..ikatan pertunangan yang kao bina itu, terputus di tengah jalan dek kerana masalah komunikasi ni…siapa tahu?? mungkin ini bagi kamu-kamu semua adalah mustahil…tapi…tak mustahil ianya boleh berlaku??

p/s – Teknologi banyak membantu kerja-kerja harian..tapi janganlah terlalu bergantung..nanti kamu-kamu semua akan menjadi malas!!

2 responses

  1. sesetengah teknologi tu memang amat penting. contohnya komputer. kalau takde, memang tak jalan keje.

    tapi, kalau setakat nak pujuk guna teknologi, tak romantik la bro..haha..kasik terjah la depan²..biar dia terkezut..

    April 8, 2010 at 12:17 pm

    • faerrin

      hehehehehe…guna teknologi semaksimum mungkin kot…

      April 12, 2010 at 1:13 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s