Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

KERJA KERJA KERJA..

Aku masih di opis..ketika manusia-manusia lain, penjawat-penjawat awam lain sudah beransur dan pulang ke rumah masing-masing dalam keadaan gembira mahu bertemu famili…aku masih di ofis..ketika si ibu-ibu yang juga kakitangan kerajaan yang lain sudang berfikir mahu masak apa dan makan apa pada malam nanti, aku..masih di opis..ketika si bujang-bujang yang juga kakitangan gomen sudah bersukan di lapangan sukan, aku…juga masih di ofis..ketika senja kala beransur-ansur melabuhkan tirainya dan sang malam merangkak perlahan-lahan menunjukkan dirinya..aku, masih juga di ofis..

Jam 5 sudah berlalu..jam 10 MALAM semakin menghampiri…aku, masih di ofis..masih duduk di depan komputer, masih menaip dan jari-jemari laju menekan-nekan papan kekunci memikirkan idea-idea itu dan ini yang bernas untuk kertas cadangan kepada Ahli-Ahli Lembaga Jabatan aku..yaaa…dan memang inilah kerja sebagai pencacai..aku tak pernah menganggap yang aku ini pegawai..bukan kerana apa, kerana pada dasarnya aku tertakluk pada ini..

“Saya yang menurut Perintah”

“Berkhidmat untuk negara”

“Mengikut arahan dari semasa ke samasa”

Tidak mengapa..alah bisa tegal biasa…kata orang kalau anak dinasour dijinakkan, anak kucing di hambat keluar..bak kata pepatah, menembak kuda padi sampai ke hujung padang ragut!!

Yaa…aku lapar…perut dan segala-galanya sistem koordinasi badan aku tidak teke-ordinasi seperti biasa. Ada yang laju, ada yang perlahan, ada yang naik, ada yang turun..mungkin aku tak makan dari pagi tadi..iyalah..dek kerana terlalu sebuk dengan kerja-kerja hakiki dan yang tak hakiki membuatkan aku leka dan lupa akan biologi manusia..MAKAN!!

Tapi itu tak mengapa, berbekalkan rempeyek pisang yang aku ada, aku suapkan satu per satu ke dalam mulut..ohhh…nikmat..umpama manusia afrika kelaparan yang mendapat bantuan makanan dari UNICEF..rakus..kali ini tidak satu persatu rempeyek pisang yang aku sua kan ke mulut..lebih Dari itu..gelojoh, gopoh dan tak senang duduk..aku makan seperti tiada adab dan tidak berakhlak..nafsu makan dah menjelajahi segenap ruang dan bucu tubuh badan ku..nafsu makan dah menjajah minda dan fikiran ku..

Entah apa yang aku carutkan kali ini..hanya sekadar tempat melepaskan geram dan tensi yang melanda diri..yaaa..geram kerana selalu dan kerap aku lewat keluar dari opis (banyak gile kije)..dan mungkin kerana disebabkan lapar…ouhhhh…sudah hampir pukul 9..aku mau setelkan sikit kerja…kalau dah tak boleh blah…

AKU BLAH!! tak kan hari-hari mao balik pukul 11 malam..sudahlah keluar rumah seawal 6 pagi!!

p/s – Benarlah apa yang dikata..bebanan kerja semakin bertambah, tapi tenaga kerja tak bertambah-tambah..padahal diluar sana ramai lagi graduan-graduan yang menggangur yang bole mengisi kekosongan jawatan di jabatan-jabatan kerajaan..tapi..kenapa ini tak dilakukan, dan kenapa ini tidak dimasukkan dalam NKRA yang telah diumumkan oleh kerajaan?? adakah mahu graduan-graduan itu dibiarkan tanpa melakukan apa-apa?? adakah mahu menggunakan tenaga kerja yang sedia ada secara semaksimum mungkin?? tolonglah…kami bukan robot…buatlah sesuatu!!!

Tinggalkan Jawapan

