Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

TELEFON AWAM ATAU TELEFON MUDAH ALIH ??

Telefon awam disediakan untuk kemudahan dan penggunaan orang-orang awam seperti kamu, saya dan mereka serta keluarga mereka, pak cik makcik mereka, sedara mara mereka, sepupu sepapat mereka dan mereka kepada mereka (maksud aku orang awam). Telefon awam memang sengaja diletakkan di tempat awam..ya lah…Seperti namanya, telefon awam boleh dijumpai di tempat-tempat awam seperti pusat membeli-belah, stesen bas dan keretapi, lapangan terbang dan juga di tepi jalan. Ia biasanya disediakan oleh syarikat komunikasi, tetapi terdapat juga telefon awam yang disediakan oleh pekedai bagi kegunaan pelanggan mereka.

Aku akui, dengan kemodenan dan kecanggihan zaman, penggunaan telefon awam agak ketinggalan zaman, kerana apa?? kehadiran telefon mudah alih seperti Norkiah, Simen, Sini Errikson, Strawberi, Ophone,keretarola,kg phone, dan lain-lain sedikit sebanyak telah mencabar kredibiliti kewujudan telefon awam itu sendiri. Mana tidaknya, dengan pelbagai aplikasi yang canggih kao bukan sahaja dapat telefon sahabat handai, malahan boleh mendengar lagu, meng”mms”, meng “sms”, tengok video klip lagu, movie-movie dan jangan terkejut, video klip blue a.k.a porno 3gp pun boleh!! malah boleh dikongsi beramai-ramai melalui bluetooth sambil berlutut!!

Canggih dan hebat bukan!!

Tapi..telefon mudah alih mahal pun tak de guna bro kalau takde kredit..ibarat kata orang lama-lama, muka je ensem, tapi tahi hidung tersumbul-sembul!!

Jangan kerana kita dah memiliki handphone a.k.a telefon mudah alih, kita terus melupakan saja telefon awam. Katelah credit habis, ataupun talian kao di “bar”..mane lagi tempat yang akan kao tuju, untuk selesaikan masalah perhubungan kao ketika itu?..dan ketika itu kao sedang mengalami keadaan yang sangat cemas dan boleh mendatangkan mudarat..

Mahu carik kedai kredit?..maaflah..kao sekarang berada di pekan koboi..satu kedai telefon pun tak de…

Mahu pinjam handphone kawan kao?..sorilaaa…kawan kao tu jenis kedekut macam haji Bakhil bin Kedekut bin Tahi Hidung Masin..kao tak kan dapatnye jekkkk…

Mahu mintak share topup dari rakan-rakan?…hahahahahaha…kawan kao pun abes credit jugak..

Mahu S.O.S kredit dari syarikat telefon?..hehehe..tetibe lak telefon kao abes bateri..oppss!! sori..

Mahu redeem point dari mata ganjaran Maxis?..sekali lagi mintak maaf..kawasan yang kao kunjungi tu takde “coverage”..kao tak kan dapat “clear line” punye..

Abes…ape lagi tindakan kao??

Dari jauh..kao terpandang satu pondok..bukan pondok burok..tapi……Pondok Telefon..tanpa berlengah dan berfikir panjang,terus kao bergegas ke sana untuk mendapatkan perhubungan dan bantuan kecemasan..tapi satu lagi masalah timbul!!

Kao tak de syiling!!!!

Kesudahannya…mati kutu lah kao di sana..pandai-pandaila kao nak hidup…mungkin kao perlu guna sistem perhubungan yang lebih tradisional…pakai asap ke..dan cube bentuk asap-asap yang berkepul itu membentuk perkataan S.O.S..

p/s – aku menulis pasal telefon ni bukan ape, kat luar sana tu, aku yakin dari sepuluh telefon awam yang dipasang..sembilan dari nya pasti rosak, tolongla jaga harta benda awam nih..nanti kesudahnnya kita jugak yang susah..

2 responses

  1. apakah kapentingan bas awam???

    Februari 27, 2011 at 9:02 am

  2. apakah kapentingan bas awam???

    Februari 27, 2011 at 9:03 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s