Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

DEMAM a.k.a PYREXIA a.k.a HIPERTHERMIA TERKAWAL

Aku tidak masuk ke opis pada hari ini kerana keadaan kesehatan yang kurang memuaskan..iyalahhh…pening kepala, badan panas, selsema, dan batuk-batuk..aku diserang sejenis penyakit..itulah demam..agak panas juga pada mulanya, tapi aku gagahi juga dengan melawan sedaya upaya dengan menyiapkan baju kemeja, seluar slack dan tie, ku kemaskan rambut dan mahu bersiap ke ofis..tapi apa kan daya, hingus keluar bagaikan air terjun, bersin-bersin melanda dan pening kepala datang menyerang, kepala kuat berpusing-pusing menyebabkan aku yang gagah ini, kantoi dan tumbang di atas katil yang empuk nan enak.

Sedikit info mengenai penyakit demam:

Demam (juga dikenali sebagai pyrexia atau hiperthermia terkawal, merupakan isyarat perubatan biasa dengan cirri-ciri peningkatan suhu melebihi julat biasa 36.5–37.5 °C (98–100 °F) disebabkan peningkatan pada titik set pengawal suhu badan . Peningkatan pada titik set ini mencetus ton otot dan menggigil. Ketika suhu badan meningkat, terdapat rasa sejuk umum sungguhpun suhu badan meningkat. Sebaik sahaja tahap suhu baru dicapai terdapat rasa panas. Demam merupakan satu tindak imunisasi balas yang cuba menangani jangkitan bacteria atau virus. Demam boleh dicetuskan oleh pelbagai keadaan dari selamat kepada potensi serius. Kecuali demam yang tinggi, rawatan biasanya tidak diperlukan, bagaimanapun, ibuprofen adalah berkesan bagi menurunkan suhu badan.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – pfffffffffttttttt – – – – – – – – – – – – – – – – –

Duduk di rumah tanpa berbuat apa dan tidak memikirkan hal-hal kerja adalah yang paling indah, biasanya setiap kali aku bercuti atau cuti sakit pasti ada-ada saja panggilan dari opis menggangu, bos telefon, kernai telefon, orang-orang konsultan telefon dan bermaca-macam lagi..tapi pada hari ini sungguh pelik dan ajaib..jika ada panggilan pun cuma “minor” kes sahaja, dan tidak melibatkan kerja-kerja yang terlalu bermasalah, rasa tenang dan cukup aman pada hari ini.

Tenteram betul….

Perlahan-lahan jam bergerak, dari satu jam ke satu jam..pagi, tengah hari dan terus membawa ke petang, tiada hiruk pikuk dan ketegangan ofis, tiada perkara-perkara yang perlu dikejar kesana-sini, tiada juga mengadap bos untuk membincangkan hal-hal berkaitan kertas kerja, sememangnya satu hari yang cukup istimewa. Demam yang juga bebanan pada aku hari ini juga menguntungkan aku juga. Aku cube berkomunikasi dengan Encik Demam..ini perbualan aku dan beliau di waktu awal serangan dan sebelum ke klinik…(hanya imaginasi)

“Demam..ape kate kao bertahan lebih lama lagi dalam tubuhku, justeru itu aku bole dapat cuti sakit yang agak lama..”

“Aku tak kesah kalao nak bertahan lame dalam tubuh kao..tapi tak takutkah kao..”

“Takut ape? kao boleh bermutasikah?”

“Mungkin….”

“Tapi kao sekadar demam biasa sahaja..mana mungkin kao boleh bermutasi..”

“Heiii…ini zaman moden, kao pernah dengar HINI? itu sepupu aku..hasil dari mutasi tahu?”

“Ye ke?…….er….kalao camtu..kao keluarlah dari badan aku petang ni..pasal, sekejap lagi aku mahu ke klinik, kalao kao keluar sekarang nanti badan aku tak panas..so…aku tak dapat pulak sijil cuti sakit…ok tak Encik Demam?”

“Ok…deal…”

p/s – Aku ke klinik, hasil dari demam yang agak panas…aku diberi cuti sakit dua hari..

Tinggalkan Jawapan

