Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

WAHAI WANITA-WANITA MEMANDULAH SECARA BERHEMAH DAN BERHATI-HATI (2)

Entri kali ini adalah dari kesinambungan entri aku yang lepas, sila rujuk tajuk ini WAHAI WANITA-WANITA MEMANDULAH SECARA BERHEMAH DAN BERHATI-HATI yang bertarikh 1 April 2010. Ape pendapat kamu jika wanita memandu di jalan raya?

Berhemahkah mereka? Berhati-hatikah mereka? Mengikut undang-undang dan peraturan jalan rayakah mereka? atau sebaliknya? Di entri yang lepas aku dah kategorikan 2 jenis wanita ketika di jalan raya iaitu:

Kategori 1- Terlalu berhati-hati hingga membahayakan orang lain.
Kategori 2-Terlalu berani dan menyebabkan pengguna jalan raya yang lain susah!!

Bagi kategori 1, telah aku kupaskan di entri yang lepas dan pada kali ini, aku mahu ketengahkan wanita jalanraya kategori 2.

Pernah kamu lihat wanita jenis ini ketika memandu di jalan raya? Aku dah naik jelek dengan perangai wanita jenis ini, manakan tidak, jika memandu di jalan umpama jalan raya ini mak, bapak, atok, nenek mereka yang punya, merekalah raja, mereka la memanda bendahara di jalan. Aku pasti, mat-mat kereta yang berenjin besar pun pasti takut dengan cara pemanduan wanita jenis ini. Ok, lihat situasi di bawah ini.

Situasi 1- Di simpang jalan
Jika di simpang jalan, mereka tanpa segan silu dan memberi salam, akan terus membelok tanpa memberikan signal kiri atau kanan terlebih dahulu. Mereka tak akan pandang kiri dan kanan untuk melihat pengguna jalan raya yang lain.

Situasi 2- Di lampu isyarat
Dengan keberanian dan kekentalan melebihi Hulk Hogan dan tanpa waspada yang lebih, mereka akan melanggar lampu isyarat, sepatutnya lampu merah adalah untuk berhenti, tapi pada waktu itu..mereka akan jalan terus!! bahaya bukan?

Situasi 3- Di tapak parkir
Ohhhh….ini yang aku paling tak tahan, ada satu ketika ketika di Mid Valey aka Lembah Tengah, Kuala Lumpur..aku sedang elok menunggu untuk “park” kereta aku, signal dah bagi dan dah agak lama aku menunggu pak cik tu keluar. Selesai pak cik tadi “reverse” kereta, dan keluar dari parking tersebut, aku terus pandu kereta ke kotak paking tu, tapi tah macam mana, ade seekor minah kereta nih, dengan sikap kurang ajaq dan tiada budaya ketimuran terus cilok..baik punya cilok kat parking tu, siap gelak-gelak dan kutuk-kutuk aku lagi.Hek eleh, syiall je minah ni. End of story, aku blah..dapat parking kat tempat lain..tapi hati aku panas beb, berbekalkan syiling 20 sen yang aku ada, aku terus menuju ke kereta minah tadi, kereta Neo hitam…dan…

“syyyyyyyyyyyyyreeeeeeeeeeeeettttttttttt!!!!”

Dari depan ke belakang…baik punya “gores dan menang”…”baru puas hati aku, ni lah bahana kao gores hati aku tadi..jangan kao memain dengan aku..ini area..aku pegang”..getus hati kecilku.

Banyak lagi situasi-situasi yang tak perlu aku nyatakan disini. Ape-ape pun..aku rase, mereka-mereka yang bersikap begini perlu pergi ke kelas pemulihan akhlak jalan raya. Beri sedikit kelas kesedaran dan pemahaman.

p/s – Aku rase, kalao lelaki yang buat camni aku tak kesah..sebab sikap lelaki di jalan raya walaupun agak kurang ajar..tapi masih berhemah!!

One response

  1. kategori yang pertama memang bersepah²..

    tapi kategori yang kedua tu, even tak banyak, tapi memang menakutkan kalau terjumpa..

    April 27, 2010 at 5:07 am

Tinggalkan Jawapan

