Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

TRAGEDI DI PETANG HARI TANGGAL 31 MEI 2010

Pulang dari kerja dan setibanya di simpang rumah, kelihatan agak ramai orang sedang berkumpul, aku lihat ada melayu, ada juga india. Masing-masing seolah-olah seperti mahu bergaduh. Aku berhenti di tepi jalan, turun dari kereta dan lihat dengan lebih dekat.

“Uishhh…eksiden laaa…sape tu? eh, budak melayu laaa…kepala pecah…astaga…..”

Aku terus bergegas ke tempat kejadian, sambil itu semangat ultra melayu aku muncul, aku seperti Ibrahim Ali si Katak yang konon-kononya PERKASA itu. Tiba-tiba aku dengar jeritan.

“Pukimak! Sial kao! Aku tau kao yang langgar budak ni!” -Melayu Ultra sedang menjerit.

“Cibai lu paria..mana lu mao lari?-Seorang lagi Ultra Melayu menjerit

Aku lihat, india-india yang ada seperti “kool” sahaja. Aku tak tahu kenapa, di kumpulan-kumpulan melayu, masing-masing sudah mula bukak baju masing-masing. Bermacam-macam kaler ada, bermacam-macam rupa ada, dari cabang-cabang mana pun turun..punyala semangat! Aku diamkan sahaja, biarkan sahaja…tetapi aku masih bersemangat. Meluap-luap jugak semangat aku ketika itu, kalao pergaduhan tercetus aku tidak teragak-agak untuk turt serta.

Terus aku mencari saksi tempat kejadian…dan aku terjumpa, budak kecil, berumur 7 tahun barangkali. Aku jumpa budak kecil ni dan kumpulannya.

“Dik, cmne eksiden ni boleh jadik?”-Aku

“Camni bang..tadi mamat tu bawak laju, kat depan dia ada lori tengah buat U-turn,pastu dia tak sempat nak brek…dan terus terlanggar lori tu dari belakang…tercampak mamat tu, motor dia pun barai!” – budak kecil

Agak panjang lebar jugak budak tu bercerita…dan aku cuba kaji..betul jugak seperti yang budak kecil tu cakap (biasanya budak kecil tak pandai nak menipu), aku terus ke berhampiran mayat mangsa. Aku cuba menjadi Pegawai Penyiasat Tidak Tauliah. Aku buat cek list aku sendiri….

“Helmet?…Tak de!”

“Lesen?”….Tak de!”

“Motor milik siapa?….milik bapak mangsa!”

“Kesan brek tayar yang kuat mencengkam………tandanya sedang bawak laju!”

Sah…kesimpulan dan hipotesis awal aku…budak ni yang bersalah. Naik motor dengan merbahaya dan laju. Sudah tu tak pakai helmet, lesen pun takde..baru tingkatan 3! Semangat aku untuk bertekak dah kendur…lengan yang aku singsing tadi dah aku turunkan. “Baju” yang aku pakai sebentar tadi, aku simpan balik dan aku berfikiran secara waras dan wajar serta logik. Patutlah india-india yang ada rilek jeee..dah tau budak yang jatuh motor tu yang bersalah.

“Oh…Polis dah sampai..gua chow dulu…..”

“Innanillah hi wa innalillah hi rojiun……semoga roh arwah tenang”

p/s – Dont drink n drive but when u drive please use your safety appliances! pesanan dari JKJR

Tinggalkan Jawapan

