Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

PERMAINAN “PERLUKAN KELAJUAN BAWAH TANAH” DI PERPUSTAKAAN PEJABAT

Hari ini agak sebuk di ofis. Manakan tidak dengan ada dua program yang berasingan tetapi di lokasi yang sama membuatkan aku terpaksa menggunakan fizikal dan rohaniah aku secara total. Itu tidak termasuk aktiviti-aktiviti dan program tambahan serta tugas-tugas di dalam pejabat, membuatkan kepala aku pusing! Bermula dari semalam aku terlibat dengan “Bengkel Garispanduan M&E” dan juga “Kursus Pertolongan Cemas” dari penyediaan makanan, bilik kuliah dan lain-lain terpaksa dilakukan dengan pantas, mujur aku memiliki kakitangan sokongan yang cekap. Alhamdullilah!

Tugas-tugas di pejabat masih berjalan seperti biasa dan boleh diuruskan, tetapi maklum sahaja…kerja sampai bila-bila pun tak akan habis. Habis satu, timbul satu yang lain. Siap satu, datang lagi dua. Meja dah clear..tak sampai 15 minit sampai lagi fail-fail yang lain. Itulah lumrah kerja dan siapa cakap kerja Gomen tak busy? Cittt!! kerja sekarang dah tak sama dengan dulu..sikit-sikit KPI..sikit-sikit KPI. Semua sebuk nak KPI, dan dapat aku rasakan selagi boleh di “KPI-kan” mesti akan di KPI-kan.

Hari ini, aku dapat rasa ada sedikit perbezaan di Perpustakaan Ofis….

“Beb, aku dah siapkan semua..kao datanglah nanti..pukul 12 setengah aku bukak library”

“Boleehhhhh….ape yang kao siapkan bro?”

“Ada laaaaa…ang mai la sat…”

“Cantik…apa-apa aku roger ang balik naaa”

Aku tak pasti apa yang cuba di tonjolkan kepadaku di library nanti oleh rakan sekerjaku. Kebetulan beliau adalah seorang pegawai yang in-charge untuk library dan berkuasa penuh tentang library. Mahu buat apa sahaja di library boleh, contohnya mahu tidur ketika waktu kerja di library atau lain-lain. Terbaik! (aku tak pernah buat, ok!)

Di fikiran aku masih memikirkan apa yang telah disettingkan oleh si Calipso (bukan nama sebenar). Aku terfikir, mungkin ada pesta barangkali! Jam dah pun menunjukkan 12 setengah dan tanpa lengah aku terus ke dunia ilmu…library!  Hawanya sejuk, suhunya dingin…mungkin penangan pendingin hawa “York si raja pendingin”. Library dari segi susun aturnya penuh dengan nilai-nilai estatika dan kontemporari yang digabungkan bersama, silap hari bulan..nilai-nilai romantika di terapkan bersama. Sususan buku yang boleh dikatakan cukup teratur dan di satu sudut yang lain, set sofa dari IKEA  menambah seri library ini. Mungkin dengan penambahan sudut TV dan Karoake akan menarik minat kakitangan ke library atau letakkan sekali set konsol PS3 itu mungkin lebih bermakna bagi aku! Aku mencari-cari si Calipso, dan akhirnya terjumpa! Terperok di hujung meja yang terlindung, aku menghampiri beliau. Duduk dengan tekun dan serius. Berbekalkan laptop berjenama Toshiba, dan dibawanya bersama sedikit kerja-kerja pejabat (yang mungkin dibawa bersama untuk acara cover-line dan mengaburi mata pegawai dan kakitangan lain) serta beg galas yang dibeli di Pulau Pinang, Calipso tenang dan tekun membuat kerja-kerjanya (konon-kononnya).

“Ha..apa benda baek yang hang nak tunjuk kat aku tadi, siap ada laptop lagi..ada barang baru ka? hehehehehe (otak kuning terus menguning!”

“Adaaalaaaaa..ni..ang mai sini sat, duk tepi aku ni”

“Ok!…kao nak buat dosa secara berjemaah dengan aku ke, ada porn ka apa nih?”

“Hehehehehe..ni lah..aku bawak game..”Perlukan Kelajuan Bawah Tanah”..ang nak main? aku tau ang tensen arini”

“Ceittttt!! game rupanyaaa…bole lah!”

Terus aku layan Perlukan Kelajuan Bawah Tanah dan ini mengingatkan aku pada nostalgia lama mengenai game ini ketika berada di zaman-zaman belajar dulu. Ape-ape pun game Perlukan Kelajuan Bawah Tanah terbaik!

p/s – Ape kao ingat kat library tempat nak baca buku je? Ceittt!! pigidah…kat library macam-macam boleh buat tahu!

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s