Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

KONTROVESI BOLA JABULANI

Bola Jabulani yang “agak kontrovesi”

Vuvuzela dan tiupan bingit yang begitu kontrovesi sehingga menganggu jiwa pemain di atas padang, permasalahan mutu pengadilan oleh pengadil-pengadil yang mengadili setiap perlawanan, sikap Diego Maradona yang suka memakai dua jam tangan di kedua-dua belah tangan, dan “keupayaan” Jabulani  adalah antara isu-isu hangat dan hangit yang berlaku di sepanjang Kejohanan Piala Dunia 2010. Sememangnya, ramai yang mengatakan keupayaan bola tersebut seperti agak “kureng” dan tidak berapa digemari oleh kebanyakkan pemain. Bola Jabulani yang dicipta dan direka di Loughborough University, England.

Bola baru yang dinamai Jabulani–dalam bahasa isi Zulu bererti menuju kebahagiaan–itu dirancang dan direka secara khusus dengan teknologi baru dan diproduksi oleh Adidas. Di kulit bola ini terdapat tekstur bintik-bintik pada bagian permukaannya dan membuat bola bergerak lebih cepat. Telah bermacam cara dan usaha telah dilakukan untuk menjadikan bola tersebut “superior-aerodynamics” dimana panel yang dicipta adalah mengikut spesifikasi “near-perfect sphere” dan teknologi “Grip n Groove” yang disesuaikan kepada bola tersebut membolehkan ianya terbang dan meluncur ke udara secara konsisten

Menurut laporan dari AFP, bola tersebut telah mendapat kritikan ekoran dari tidak konsistennya kerana terlampau “sempurna”. Lihat laporan dibawah ini;

Part of the problem may be that “the stitches of the Jabulani are internal, so the ball resembles a perfect sphere,” said Eric Berton, deputy director of the Institute of the Science of Movement in Marseille, France.

“Because of the shape, the time of contact with the foot is reduced. As a consequence, it practically doesn’t spin. The ball travels a little less far, and will have a floating and unpredictable trajectory, whether for a striker or a goalkeeper.”

Persoalannya adakah bola tersebut meluncur ke udara “terlampau jauh dan tidak tepat ke sasaran?” Kebanyakkan penjaga gawang gol kerap memberi komen antaranya komen dari penjaga gawang Brazil, Julio Cesar, menganggap bola ini sangat buruk dan membahayakan posisi penjaga gawang.

“Bolanya sangat buruk. Rasanya seperti bola yang dibeli di supermarket,” komentar Ceaser.

Ujian angin yang telah dibuat ke atas bola tersebut di Jepun, Australia dan California dan kebanyakkannya menunjukkan angin yang berkekuatan 10 meter per saat adalah lebih lambat dari tendangan bola. Mesin semburan asap telah digunakan untuk menunjukkan pergerakan udara di sekeliling bola tersebut. Ujian tersebut dibuat secara perbandingan untuk melihat keupayaan bola tradisional dan bola yang berteknologi tinggi. Pembantu Professor di Pusat Aeronautik tersebut, Beverly McKeon menyatakan begitu sukar untuk memanstikan bola yang mana adalah terbaik untuk dibuat perbandingan, tetapi beliau menyatakan “kelembutan” panel Jabulani telah menwujudkan kurangnya daya seretan dan dari sebab itu ketepatan pergerakan bola tersebut agak sukar diramal.

Jabulani yang dicipta oleh pembuat produk sukan Adidas, mempunyai panel muka yang lembut, manakala bola-bola biasa tidak seperti itu di mana panel yang ada mencipta peredaran udara yang lebih baik. Ianya seperti tidak masuk dek akal, tetapi menurut pakar-pakar yang telah membuat kajian terhadap bola ini secara perbandingan, bola yang lebih kasar adalah lebih baik dan menyasar tepat ke sasaran seperti yang di targetkan. Tetapi ada juga kritikan dibuat terhadap ujian ini ke atas bola Jabulani, kerana ujian yang dibuat adalah tidak berdasarkan situasi permainan di atas padang.

p/s –  Emmm…adakah kekalahan Jepun malam tadi adalah disebabkan bola Jabulani? atau…..

Ape-ape pun, wakil Asia sudah tiada di Piala Dunia!

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s