Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

TENTERA MUSLIM DI BAWAH PAYUNG NAZI JERMAN BIL. 3

Sambungan dari entri sebelum ini…TENTERA MUSLIM DI BAWAH PAYUNG NAZI JERMAN BIL. 2 dan ianya juga merupakan kelangsungan dan kesinambungan dari entri-entri aku yang lepas berkaitan Tentera Muslim yang pernah berkhidmat dan turut bertempur di bawah perintah Adolf Hitler. Jadi tajuk untuk entri kali ini aku namakan….

Tentera Legion Nazi Muslim Ketika Terlibat Dengan Peperangan.

Meskipun pergerakan dan percaturan yang penuh dengan cita-cita oleh Hitler untuk Kesatuan Muslim berkaitan peranan politik telah gagal selepas bencana Stalingrad, ia masih mempunyai puluhan ribu tentera muslim yang masih setia dan kuat untuk berkhidmat pada bila-bila masa. Paling banyak adalah terdiri daripada kaum muslimin Soviet adalah berasal dari Turkestanis. Angkatan Sukarelawan yang pertama Turkestanis bersepadu sebagai salah satu batalion dari Division 444 Sicherungs pada bulan November 1941 dan menjadi pembantu untuk membantu Jerman untuk terlibat dalam peperangan atau sebarang pertempuran.

Menurut perintah rahsia Hitler pada bulan Disember 1941, formasi yang dibentuk dan diberi nama Turkestanisch Legion adalah terdiri daripada sukarelawan Turkestanis. Akan tetapi harus dijelaskan bahawa nama ‘legion’ di Jerman Timur legions tidak sinonim dengan formasi taktikal. Bahkan, hanya sebuah pusat latihan kebangsaan di mana unit. sebahagian besar batalion, yang terancang dan terlatih. Selama terlibat dalam peperangan, 70,000 relawan Turkestanis adalah disusun dalam pasukan Jerman: 40,000 tentera dan 30,000 pekerja tentera. Pada tahun 1943, Turkestanis mempunyai 15 batalion dan satu tahun kemudian telah mencapai sehingga 26 batalion.

Ada juga sebuah division penuh dari sukarelawan Turkestanis: iaitu angkatan 162.Turkestanisch Infantry Division. Terdiri dari Jerman, Turkomans, dan Azeri, Division ini diperintahkan oleh Jeneral Oskar von Niedermayer, seorang Jerman dan bekas atase tentera di Parsi. Division ini dilatih di Kruszyna, Poland dan dipindahkan ke Yugoslavia untuk terlibat dengan peperangan di Tito. Kemudian mereka berpindah ke Itali pada tahun 1943, dimana pada saat berjuang menentang rejimen Amerika-Jepun.

Tartar Krimea turut bekerjasama dengan Jerman dan juga membekalkan 20,000 perajurit kepada tentera Jerman. Keturunan Mongol ini turut terkenal ketika ini dengan sebarang operasi anti-pemberontak. Pada bulan Julai-Ogos 1943, Yalta VI Maltzev membentuk batalion Tartar di Yevpatoria. Dikenali sebagai ‘Khimi’, batalion ini dikhususkan untuk melawan pembenrontakan di Banjaran Yaila. Terkejut dengan tindakan dan prestasi yang ditunjukkan oleh mereka, Pihak atasan tentera Jerman kemudian meminindahkan batalion itu ke Perancis barat untuk melawan tentera Perancis. Sekali lagi, prestasi baik mereka menjadi terkenal sehingga pakan ketakutan untuk warga awam Perancis. Legion dari Muslim Kaukasia dan Tartar telah dimodelkan pada baris yang sama.

Untuk meningkatkan semangat dari sukarelawan Muslim Union, Pihak Atasan Tentera Jerman juga menerbitkan beberapa penerbitan untuk mereka, seperti Gazavat (Perang Suci), Svoboda. Ezenedel’naja Gazeta legionerov (Freedom. Mingguan akhbar untuk legionarienya), Milli Turkistan (Turkistan Nasional), Yeni Turkistan (The Turkistan Baru), Milli Adabijat (Kebangsaan Sastera), Idel-Ural (Volga-Ural), Tatar Adabijat ( Sastera tartar), dan Azerbaican (Azerbaijan). Dengan prestasi mereka yang baik, kewujudan Muslim Union di peringkat tentera Jerman mendapat perhatian dari orang yang kedua berpengaruh di Reich iaitu, Heinrich Himmler. Reichsführer SS memutuskan untuk merekrut mereka menjadi tentera peribadinya.

p/s – Serabut juga nak paham aritikel-artikel berkaitan hal ni, jenuh aku nak fahamkan dan compile! Tetapi berbalaoi, kerana aku dapat banyak maklumat yang aku sendiri pun tak tahu sebelum ini. Terbaik!!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s