Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

BUKAN SENANG NAK SENANG

Kalau nak cepat kaya bukan senang, usaha itu perlu..kekayaan bukan boleh datang sekelip mata tanpa usaha malah untuk mencipta income passive pun perlukan usaha dari pelbagai cabang dan cara. Walaupun secara kasarnya, passive income membawa maksud kerja sekali, tetapi kita akan mendapat pendapatan dan pulangan berkali-kali….ianya tetap memerlukan usaha pada awalnya dan masih juga memerlukan modal di permulaannya. Passive income ini boleh tercipta jika sesuatu yang “unik” terhasil. Sebagai contoh kamu adalah seorang jurugambar, tetapi pada masa yang sama kamu menjual vcd rom berkaitan selok-belok teknik-teknik foto yang baik dan menjualnya di internet, kamu membina e-book kamu sendiri di internet berkaitan hal ehwal dunia foto dan sebagainya, keuntungan dari itu boleh dikatakan sebagai pasive income untuk kamu. Hasil dari pendapatan kamu sebagai jurugambar bukan dianggap sebagai passive income ini kerana jika kamu berhenti, pendapatan dari situ juga terhenti.

Berikut adalah beberapa contoh residual income atau pendapatan yang berulang atau passive income…dan ianya semua perlukan usaha..bukan senang-senang sahaja boleh dapat untung!

Sekiranya kamu hebat menyanyi, kamu boleh buat album lagu. Penyanyi-penyanyi kita mendapat residual income. Walaupun album sudah keluar 10 tahun lalu, sampai kini masih menerima royalti dari jualan setiap album. Pernah terfikir tak mengapa penyanyi-penyanyi barat walaupun satu sahaja lagu sedap, tapi boleh jadi multimillionaire? cara yang sama- menerima royalti, tetapi royalti dari jualan album ke seluruh dunia!

Kalau tak pandai menyanyi, atau menari, kita boleh menulis buku. Penulis buku juga menerima royalti atas jualan setiap buku. Mungkin ia mengambil masa 2-3 bulan untuk siapkan satu buku, tetapi pendapatan dari royalti belian setiap buku akan diterima oleh penulis! Sehingga kini ramai penulis-penulis masih menerima pendapatan hasil dari royalti walaupun buku tersebut telah ditulis 10 tahun atau 20 tahun yang lepas!

Kalau kamu ada duit lebih, kamu boleh buat bisnes hartanah atau aset tetap. Dalam kata lain, beli rumah, dan dapatkan penyewa pada bayaran lebih daripada bayaran bulan-bulan kepada bank. Menyewa kan rumah (atau kedai/pejabat) juga anda hanya kerja sekali, tetapi pendapatan akan masuk sampai bila-bila selagi ada penyewa. Jika modal mendatangkan masalah buat kamu, Idea juga boleh menjadi residual income. Tak perlu modal. Pernah anda menggunakan “Post-it”? Pernah anda lihat gambar Mickey Mouse atau Hello Kitty?  Bagi pemain guitar electric, anda perasan tak bahagian besi pemegang tali tu adalah sesuatu ciptaan unik? Ini semua antara idea yang telah menjadi “patent”. Setiap kali idea tersebut digunakan, pencipta akan menerima pendapatan!

p/s – Bukan senang nak senang tetapi sangat senang nak susah! Ingat Skim Cepat Kaya Scam, jangan mudah percaya! Semua perlukan usaha!

Advertisements

9 responses

  1. bulussan

    kalo senang sgt nak kaya, takde lagi dah org miskin kat msia ni. kerajaan konpom bukak Kementerian Multi Level Marketing dgn motto ‘orang lain sudah berjaya, anda bila lagi?’

    Julai 21, 2010 at 4:53 pm

    • faerrin

      bulus, jangan cakap multi level marketing..nanti ada orang marah…

      tetapi, setiap kejayaan perlu disertakan dengan usaha

      Julai 22, 2010 at 12:49 am

    • mat85

      hahaha,,dh pandai dh yee..
      jgn ami ati yee,,aku cuma nasihat…

      Julai 22, 2010 at 10:42 am

    • faerrin

      yo lah mat…hehehehehehe..weh, pinjam buku2 ang, jgn buang pulak

      Julai 22, 2010 at 11:05 am

  2. mat85

    hang nk buku apa?

    Julai 22, 2010 at 11:07 am

    • faerrin

      bak mai ang punya buku2 la ni, aku kan dulu dok tangguh stadi pasai kija, mungkin nex sem aku mao sambung balik, apa2 aku roger ang balik no.hehehehehe….

      Julai 22, 2010 at 11:10 am

  3. mat85

    hag nk buku apa?aku ada smu buku,,tk buang,,simpan..sayang 2..

    Julai 22, 2010 at 11:08 am

    • faerrin

      ang punya part 3 punya buku, nt aku roger ang balik. sem depan aku nak masuk balik, inshaallah

      Julai 22, 2010 at 11:11 am

  4. Saya nk tau ape pendapat kamu ttg al arqam atau uataz imam ashaari muhammad at-tamimi

    April 4, 2012 at 12:54 pm

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s