Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

PELAJAR SEKOLAH RASA BANGGA BILA TERLIBAT JENAYAH

Zaman kini zaman globalisasi, zaman internet, zaman laman sosial di alam maya, zaman moden, zaman di mana yang muda tidak perlu hormatkan yang tua, zaman guru tiada kuasa, zaman murid sekolah yang menguasai guru. Kadang-kadang memang benar kes-kes yang dilaporkan tentang kebiadaban remaja sekolah adalah kes terpencil, kerana jumlahnya yang kecil dan sedikit (aku tidak pasti akan hal ini, mungkin boleh rujuk pada statistik dari pihak Polis). Akan tetapi dari pemerhatian dari semasa ke semasa remaja tahap kebiadaban dan kekurang ajaran mereka semakin menjadi-jadi. Mereka semakin ganas seolah-olah di sekolah guru-guru perlu mengikut telunjuk mereka, mendengar kata mereka dan perlu menghormati mereka. Adakah kita mahu melihat hal ini berterusan? Adakah kita mahu anak kita kurang disiplin dan ini akan membuatkan mereka lebih biadab dan hidup tidak mengikut peraturan.

Lihat sahaja situasi kini, ibu dan bapa sibuk ke pejabat. Keluar seawal 6 atau 7 pagi pergi tanpa melihat anak-anak ke sekolah dan pulang pula sekitar pukul 5-6 petang, malahan ada yang pulang lebih lewat dari itu. Justru, masa anak-anak akan dihabiskan di sekolah, dan guru-gurulah yang bakal memikul tugas ganti menjadi ibu bapa. Mereka memangku tugas sebagai ibu bapa, jika di dalam Jabatan Kerajaan memangku untuk tugasan orang lain boleh diberikan elaun memangku jika berkelayakan. Akan tetapi adakah guru-guru ini menerima elaun tersebut? Tidak! Mereka tidak dikenakan sebarang bayaran, oleh yang demikian adalah wajar kita menyerahkan sebulat-bulatnya kepada guru-guru untuk mendidik, mendisiplin, mengajar, mencurahkan segala ilmu yang mereka miliki. Ibu bapa pula perlu menerima hakikat ini, kerana mereka tidak menghadapi situasai ini. Jika menerima aduan daripada anak-anak tentang mereka didera guru, dipukul guru atau dimarahi guru…sewajarnya perlakuan ini perlu disiasat kesahihannya. Guru-guru tidak akan melakukan tindakan sedemikan rupa tanpa sebarang alasan dan mereka tidak akan menghukum tanpa membuta tuli!

Aku menulis tentang hal ini kerana dari hari ke hari ada sahaja kes yang melibatkan guru-guru dipukul, dimakai dan sebagainya. Jadi, siapa yang menguasai siapa sebenarnya? Siapa yang mendidik siapa sebenarnya? Kemana arah remaja sekolah ini sebenarnya, jika tidak boleh ditegur atau dimarah lebih baik duduk sahaja di rumah diam-diam tidak perlulah ke sekolah! Kadang-kadang perangai pelajar jika di depan ibu bapa umpama seorang yang baik, pijak semut pun tak mati..akan tetapi jika di belakang ibu bapa, tanduk syaitan tumbuh di kepala. Perangai umpama gangster yang menguasai sesuatu daerah.Poyo!

Mereka sanggup mencuri, merogol, menjual diri serta membunuh selain terbabit dalam pergaduhan dan samseng. Malah ada yang bertindak di luar batasan adab dan pegangan apabila sanggup menjual diri pada harga serendah RM50 setiap pelanggan untuk mendapatkan wang. Ini bukanlah profil penjenayah yang diburu mahupun sudah bergelar banduan, sebaliknya senario terkini golongan pelajar yang kian membimbangkan. Curi, rogol, lacur, buli, bunuh.Pelajar yang menjadi harapan sebagai generasi pelapis dan sepatutnya bergelut memperlengkapkan diri menjadi insan serba boleh demi masa depan, sebaliknya mencurah tumpuan dan masa muda berharga dengan melakukan pelbagai jenayah seperti mereka yang bertaraf profesional. Atas alasan mahu mendapatkan populariti, meraih wang mudah serta mendapat perhatian rakan sebaya, pelajar berusia 13 hingga 18 tahun ini sudah tidak lagi malu melakukan jenayah.

Silap jika ada yang beranggapan ini trend semasa bersifat sementara dan hanyalah gelojak jiwa muda remaja yang lebih suka mencuba perkara baru. Buktinya, statistik serta kajian pihak berkuasa, badan bukan kerajaan (NGO) serta institusi pengajian tinggi tempatan, menunjukkan betapa jenayah pelajar di dalam mahu pun di luar sekolah, bukan lagi sesuatu yang boleh dipandang ringan. Ia diakui sendiri oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, yang memetik statistik menunjukkan peningkatan kes jenayah bunuh, rogol, samun, merusuh, mencuri dan kesalahan lain membabitkan anak muda itu.

Selain peningkatan kes, jumlah tangkapan pelajar berumur antara 13 hingga 18 tahun juga turut mencatatkan peningkatan berbanding tahun sebelumnya. Buktinya, bagi sepanjang 2007, sejumlah 1,836 kes jenayah dilaporkan dengan 3,383 pelajar ditahan. Angka itu meningkat sebanyak 382 kes kepada 2,218 kes tahun lalu yang menyaksikan seramai 3,725 pelajar ditahan. Belum pun reda kejutan akibat kenyataan Musa, Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Lee Lam Thye pula mendedahkan, dalam tempoh dua bulan pertama tahun ini saja, seramai 295 pelajar berusia antara 13 hingga 18 tahun terbabit pelbagai kes jenayah termasuk membunuh.

Sambil mengakui trend itu amat membimbangkan, Lee berkata kebanyakan pelajar itu terbabit dalam kes curi motosikal selain kes pecah rumah, mencederakan orang lain dan rogol. Lebih menyedihkan, walaupun kelab pencegahan jenayah sudah dilancarkan di 3,764 sekolah sejak 1994, ia ternyata tidak berjaya membendung kadar peningkatan jenayah di kalangan pelajar. Keadaan juga tiada jauh bezanya di sekolah. Hasil kajian Petunjuk Keselamatan dan Jenayah di Sekolah anjuran Universiti Malaya yang diumumkan tahun lalu, menunjukkan empat masalah utama di sekolah adalah kecurian, buli, pergaduhan dan gangsterisme atau samseng.

Kajian setahun pada 2006 – 2007 dilakukan Pensyarah Fakulti Pendidikan UM Profesor Madya Dr Tie Fatt Hee, membabitkan 740 responden di kira-kira 12 sekolah di Wilayah Persekutuan, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Pulau Pinang, Terengganu, Sabah dan Sarawak. “Kajian awal ini cuma membabitkan pelajar berusia 16 tahun yang disifatkan tahap usia penting sebelum memasuki Tingkatan Lima dan seterusnya menyertai masyarakat. Apa yang boleh dirumuskan, jenayah di sekolah tetap berlaku sama ada di kawasan bandar mahu pun luar bandar. “Bagi saya, perkembangan ini amat membimbangkan biarpun hakikatnya jenayah di sekolah ini masih dianggap terkawal jika dibandingkan dengan bilangan murid di seluruh negara,” kata Dr Tie ketika ditemui, baru-baru ini. Lebih membimbangkan, katanya, 46 peratus responden itu mengakui pembelajaran mereka terganggu akibat ancaman jenayah di sekolah yang sekali gus boleh menjejaskan pencapaian akademik mereka. “Kita perlu ingat, masalah disiplin di sekolah ini bukanlah sesuatu yang berlaku secara tiba-tiba sebaliknya ia membabitkan proses yang berpanjangan. Seperti juga penyakit, ia mempunyai simptom atau petanda awal tertentu yang perlu ditangani seberapa segera. “Jika ia dibiarkan melarat, tanpa sebarang tindakan oleh pihak sekolah, jenayah ini boleh melarat melangkaui kawasan sekolah.” Dr Tie yang berpengalaman luas dalam bidang pendidikan dan undang-undang, berkata apa yang menyedihkan, majoriti pelajar yang ditemui menerusi kajian itu, mengakui menjadikan kawan atau rakan sebagai rujukan utama dalam sistem sokongan mereka.

“Di mana peranan ibu bapa dan guru-guru yang sepatutnya di hierarki atas sistem sokongan itu dan menjadi tempat utama pelajar mengadu masalah mereka? Ini jelas menjadi satu kepincangan kerana kita perlu sedari, ada bahayanya apabila pelajar menjadikan rakan sebagai pakar rujuk mereka, terutama jika rakan itu juga bermasalah.” Sehubungan itu, beliau menegaskan, sudah tiba masanya semua pihak – ibu bapa, sekolah dan masyarakat menggembleng tenaga bagi mengatasi masalah jenayah di kalangan pelajar ini. “Guru yang menyedari pelajar bermasalah perlu segera memaklumkan kepada pihak sekolah bagi tindakan susulan termasuk memanggil ibu bapa dan pihak polis. Ibu bapa pula harus bersikap prihatin apabila dipanggil dan bukannya menuding jari ke arah pihak sekolah. “Selain itu, kita juga harus menerapkan kepentingan kaedah pendidikan berkaitan undang-undang yang mana pelajar didedahkan dengan jenayah dan jenis hukuman serta hak mereka,” katanya.

Maklumat

  • 5.4 juta pelajar di seluruh negara
  • Indeks pembabitan pelajar dalam jenayah – 0.03 peratus berbanding jumlah keseluruhan
  • Usia pelajar bermasalah 13 – 18 tahun
  • Statistik polis, penglibatan remaja;
    • 2007 – 1,837 kes jenayah dan 3,383 pelajar ditahan
    • 2008 – 2,218 kes jenayah dan 3,725 pelajar ditahan
  • Kajian Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia dengan kerjasama Pusat Pengajian Psikologi dan Pembangunan Malaysia, punca terlibat gejala mat rempit;
    • 48.1 peratus akibat kebosanan
    • 38 peratus bertujuan mengisi masa lapang
    • 27.8 peratus dipengaruhi kawan
  • Kajian Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia – Seramai 295 pelajar terbabit dalam pelbagai jenayah sepanjang tempoh dua bulan pertama tahun 2009
  • Kajian Universiti Malaya – masalah disiplin utama di sekolah adalah kecurian, buli, pergaduhan dan gangsterism

p/s – Apa nak jadilah dengan budak-budak zaman sekarang ni..belum lagi dengan kes video lucah dan lain-lain. Teruk!

sumber maklumat:Berita Harian


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s