Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

SUASANA TERAWIH DI MALAM KETIGA

Buletin Utama di tv3 menjadi teman setiaku setiap kali jam 8 malam bermula, selain dari internet, wordpress, facebook, blogspot dan lain-lain. Oleh kerana tiada apa yang boleh aku tonton lagi di saluran lain seperti tv1,tv2 dan lain-lain di waktu tayangan perdana (hampir ke semua saluran memaparkan berita) maka aku tiada pilihan lain. Leka dek kerana berita yang memainkan isu utama seperti pembuangan bayi, banjir besar, sambutan ramadhan, bazaar ramadhan, David Beckham berpencen dari arena bola sepak dan lain-lain membuatkan aku terlupa seketika tentang terawih.

“Eh, dah dekat pukul 8:50 lah…alamak….camne ni”

Tanpa lengah terus bangun dari posisi enak pada ketika itu. Baring-baring di depan tv, dengan berkain pelikat dan berbaju t-shirt sempoi terus menuju ke bilik air untuk berwudhu’.

“Nampaknya solat isyaa’ di rumah sahaja lah….”

Dicapai sejadah lalu dibentangkan sahaja dan terus bersolat. Selesai, sudah aku terus menuju ke masjid dengan lajunya. Kelihatan mat-mat rempit yang tidak tahu ini bulan puasa atau tidak sedang galak menunggang laju di jalan raya dengan gadis genit bertubuh montok diboncengnya.Terbaek!

“Ish, budak-budak ni..tak tahu ke bulan baik, nak jugak merempit…awek cun pulak tu…ish-ish budak sekarang…” tak putus-putus aku mengomel di sepanjang perjalanan. Dari rumah je masjid yang tidak jauh dari rumah hanya mengambil masa kurang dari 10 minit untuk sampai. Sampai sahaja di masjid,  terawih sudahpun bermula dan aku telah mendapat tempat di saf yang agak belakang. Berhampiran dengan temaptku bersolat, di barisan belakang terdapat sejumlah budak-budak sekolah mungkin berumur sekitar 8-12 tahun  sedang bermain-main ketika solat. Mereka berbual-bual dan sesekali aku terdengar perbualan mereka. Aku pada ketika itu sedang bersolat dan sudah pun mengangkat takbir.

“wei…diamlaaaa…” – budak 1

“wei, time sembahyang jangan la bercakap…” – budak 2

“sapa bercakap? abes kao bercakap boleh pulak time sembahyang ni…” – budak 1

“Aku nak tegur kao pasal time kao sembahyang yang kao menyanyi-nyanyi lagu Justin Beaver tu buat ape?” – budak 2

“Biarlaaa…aku suka lagu tu….hari-hari aku dengar kat radio tau” – budak 1

Begitulah sampai ke sudah…dari takbir, rukuk, sujud sampaila duduk antara dua sujud hingga ke salam! berbual je..penyudahnye..aku yang tak khusyuk bersolat! Dari tadi dok terdengar perbualan budak-budak berdua ni dengan jelas. Sesudah memberi salam, ada sorang brader yang bersolat sebelah aku bangun dan terus menerpa ke budak berdua di belakang aku. Brader ni badan dahla besar macam bouncer dangdut. Muka ketat, berkulit agak gelap dan bertubuh sasa. Habis budak-budak ni kena bambu aku rasa.

“Woi budak, boleh tak korang pergi main kat belakang…kami ni semua nak bersolat..kalau nak berbual, pegi kat tepi tembok masjid tu korang nak meloncat ke, nak berkonsert ke sukahati korang…”

“alamak bang…sori…len kali tak buat lagi”

“Ok, kalau macam tu baguslah…ni aku nak bagi nasihat sikit..kao jangan nak layan lagu Justin Beaver ke, Super Junior ke atau yang sewaktu dengannya, entah hape-hape mamat Beaver tu..dah la baru kena baling dengan benda masa buat show hari tu…layan lagu rock ok! baru kewl!”

p/s – Dalam hati aku, brader ni pun agaknya tak khusyuk sembahyang jugak kot, dah la suruh budak-budak untuk mendengar lagu rock di akhir nasihatnya…hahahaha! sudahnya aku bersolat kat saf depan, tenang dan nyaman sedikit..syukur!

One response

  1. Siti Fairous

    Tak khusyuk solat sebab budak2 berbual.. huhu budak2 sekarang nie..alahai… 😉

    Ogos 17, 2010 at 11:20 am

Tinggalkan Jawapan

