Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

PERKARA TIPIKAL HARI MERDEKA MALAYSIA

Mujur bulan kemerdekaan tahun ini jatuh di dalam bulan ramadhan jadi, tidak ramai yang akan keluar malam untuk berfoya-foya dan melakukan onar pada ambang sambutan merdeka pada malam ini. Begitu juga pada tahun lepas, bulan kemerdekaan juga jatuh pada bulan ramadhan. Jika ada juga yang berani melakukan apa jua perkara yang tidak baik…entahlah, dunia sememangnya mahu terbalik!

Sudah pasti bulan kemerdekaan di Malaysia akan disambut secara besar-besaran oleh segenap lapisan masyarakat tidak kira dari apa jua latar belakang, sosio budaya, agama dan bangsa…yang pastinya mereka akan bersatu hati untuk menyambut bulan yang penuh bersejarah ini, akan tetapi pada setiap kali bulan kemerdekaan kita pasti akan perasan persamaannya pada tahun-tahun yang sebelumnya, tidak kiralah dari segi sambutan,tema, suasana persekitaran dan sebagainya.

Ok, di sini aku akan senaraikan beberapa perkara tipikal yang akan dapat kita perhatikan persamaanya pada tiap-tiap tahun yang sudah.

1- Tema hari merdeka

Saban tahun tema merdeka akan dilaungkan oleh Kerajaan. Untuk pengetahuan, tema kemerdekaan telah diperkenalkan seawal tahun 1970 lagi dan sejak dari itu sudah bermacam-macam tema telah diperkenalkan untuk setiap kali sambutan merdeka. Pada tahun ini, tema kemerdekaan adalah 1 Malaysia Menjana Transformasi yang telah diperkenalkan oleh DS Najib. Tema yang paling lama digunapakai adalah “Keranamu Malaysia”, dengan 6 tahun berturut-turut dari tahun 2000-2006. Dengan tema yang diperkanalkan pada tahun ini, signifikankah ia kepada kita semua?Terkesankah ia di dalam jiwa kamu?

2. Perarakan Hari Merdeka

Ini adalah satu perkara wajib ada pada setiap kali sambutan Merdeka di negara kita. Sebenarnya, bukan negara kita sahaja yang mengadaptasikan acara ini, malah kebanyakkan negara Komenwel akan mengadakan perarakan untuk acara sambutan hari merdeka di negara mereka. Pada tahun ini, acara sambutan kemerdekaan akan mempunyai kelainan dan pastinya unik kerana buat pertama kali perarakan akan dibuat secara tertutup di Stadium Putra Bukit Jalil.

Ihsan gambar dari web Sensasi Selebriti

3. Lagu-lagu merdeka

Allahyarham Sudirman Hj. Arshad

Lagu-lagu merdeka akan sentiasa berkumandang di corong-corong radio dan televisyen bagi menarik perhatian rakyat dan menaikkan semangat kemerdekaan di dalam hati setiap warga negara. Lagu Sudirman, Aisyah dan tidak kurang juga lagu-lagu merdeka moden yang dinyanyikan oleh Butterfinggers, Sixth Sense dan lain-lain akan terus-terusan dimainkan di sepanjang bulan Ogos.

4. Iklan Komersial

Ok, ini satu perkara yang kadang-kadang bisa buat aku berfikir dua atau tiga kali dan iklan-iklan komersial ini biasanya adalah satu yang tipikal dan dapat dijangkakan kesudahannya. Sebagai contoh, di dalam iklan tersebut pasti akan menerapkan elemen-elemen perpaduan antara sesuatu bangsa. Pelakon-pelakon dalam iklan tersebut akan memainkan watak yang pada awalnya akan wujud konlik antara mereka tetapi di akhir iklan akan berbaik-baik semula dengan penerapan unsur-unsur kekitaan. Ada tiga bangsa utama dalam iklan tersebut iaitu melayu, cina dan india. Iklan-iklan ini biasanya akan ditaja oleh syarikat-syarikat gergasi Malaysia sebagai contoh, Petronas, TM atau PROTON.

5. Drama atau Filem

Filem Sarjan Hassan

Hanya ada tiga orang watak pejuang negara (ketika pra-merdeka dan pasca merdeka) sahaja yang sering ditonjolkan di kaca TV, itulah Leftenan Adnan, Sarjan Hassan dan Konstable Hassan dan cuma ada tiga tempat sahaja sering digambarkan dalam filem atau drama tersebut, itulah Bukit Candu, Tanah Melayu ketika era Jepun dan Bukit Kepong. Persoalannya, kenapa tiada pembikin filem yang mahu membuat filem atau dram berkaitan lain-lain pahlawan semasa menentang penjajah dahulu. Kita ada Tok Janggut, Mat Kilau, Dato’ Bahaman dan lain-lain..kenapa tiada kisah mereka? Kenapa tidak difilemkan suasana menuntut kemerdekaan dari penjajah British oleh Bapa Kemerdekaan kita Tunku Abdul Rahman? Kenapa tidak difilemkan sejarah-sejarah pejuang radikal yang juga pada masa yang sama berjuang menuntut kemerdekaan? Apa yang pasti, setiap tahun tiga filem di atas akan sering ditayangkan di kaca tv hingga aku sendiri sudah naik hafal dengan skrip filem tersebut.

6. Bendera Malaysia @ Jalur Gemilang

Kibar Jalur Gemilang

Bendera ini yang telah dijenamakan semula oleh Tun Mahathir pada 31 Ogos 1997 sempena kemerdekaan negara yang ke-40 dengan dinamakan sebagai Jalur Gemilang. Sebelum ini, bendera ini dikenali sebagai Bendera Malaysia. Setiap tahun Kerajaan Malaysia pasti akan meminta setiap warga negara mengibarkan Jalur Gemilang, tidak kira dimana sahaj atau dengan apa jua cara sebagai contoh, mengibarkan di depan rumah, di atas kenderaan, di atas pokok atau lain-lain. Tetapi dari perhatian aku, tidak ramai dari kalangan warganegara kita menyahut seruan kerajaan dengan berbuat demikian. Persoalannya adakah semangat menyambut kemerdekaan sudah luntur di jiwa masyarakat? Atau adakah dengan mengibarkan bendera sudah dianggap patriotik atau menjiwai kemerdekaan?

7. Sambutan Ambang Merdeka

Konsert-konsert, nyanyian dan budaya hendonisme dalam menyambut hari merdeka adalah satu lagi perkara biasa. Konsert-konsert yang mengundang penonton dari kalangan belia dan remaja, lelaki dan perempuan yang saling berpasangan pasti akan mengambil kesempatan untuk bersama sejurus sahaja selepas konsert. Oleh itu, perkara ini tidak wajar diadakah lagi pada tahun-tahun akan datang kerana ianya hanya menggalakkan maksiat dan lain-lain perkara negatif. Ynag pastinya pada malam itu, ramai remaja yang menonggang arak, berpeleseran tidak tentu arah sambil berpakaian menjolok mata dan terlampu kebaratan dan lain-lain lagi. Kondom yang ditinggal di tepian jalan bersepah dan bertaburan begitu sahaja, yang ditangkap basah ketika berdua-duaan usah cerita. Tidak bolehkah sambutan-sambutan yang menjurus ke arah hiburan ini ditukarkan kepada bentuk kerohanian dan punya ciri-ciri ketimuran?

8.Gejala  sosial anak muda pasca merdeka

Keratan Akhbar Ops Masih Ada yang Sayang

Lihat sahaja perilaku anak-anak muda pasca merdeka ketika diambang sambutan merdeka. Mereka tidak segan silu berpelukan dengan pasangan masing-masing sambil memegang botol-botol arak. Mereka mabuk dan bergaduh antara satu sama dengan lain. Di kalangan mat-mat kereta dan mat-mat rempit ada juga yang berlumba secara haram di jalanan. Di satu sudt lain kita akan terpandang pula ramai kanak-kanak di bawah umur yang menunggang basikal secara beramai-ramai sambil membawa Jalur Gemilang dan dianggarkan jumlah kanak-kanak ini boleh mencapai seratus orang dalam kumpulan berbasikal mereka. Di satu kelab-kelab malam, parti-parti buih dan seks bebas dilakukan. Lihat gejala negatif ini, memang sudah akhir zaman.

p/s – Sebenarnya, dari pemerhatian ada begitu banyak persamaan antara sambutan merdeka kita setiap tahun. Di atas cuma beberapa sahaja persamaan yang telah dihuraikan, jadi…salam merdeka yang ke-53!

4 responses

  1. desperadol

    mlm merdeka jom g tgk lumba haram..tgk mat rempit vs polis n usha awek seksi betenggek merate2…itulah tipikal merdeka aku dulu.tp 2 dulu masa bujang..yg penting aku dah merdeka sket dr khidupan dulu…merdeka3x..semoga negara kita terus aman sejahtera dgn rahmatNya utk generasi akan datang..amin

    Ogos 30, 2010 at 4:39 pm

    • faerrin

      aku nak join bro..bila? bila? bila?

      Ogos 30, 2010 at 10:24 pm

  2. jangan lupa peraduan sempena merdeka…. tu pun selalu ada jugak tu

    Ogos 30, 2010 at 10:02 pm

    • faerrin

      tapi aku tak pernah menang bila masuk peraduan tu!

      Ogos 30, 2010 at 10:26 pm

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s