Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

RESTAURAN MAKANAN PANTAS YANG SUDAH TEPU

Satu bincang petang antara kawan-kawan selepas tensi seharian di pejabat. Berlokasikan di kawasan tempat parkir kereta yang agak jauh dari pejabat. Tiada provokasi, tiada sentimen perkauman, tiada isu-isu berat dilontarkan, tiada juga soal politik, luar dari kontinum kerja, tidak mengguna pakai kalkulator cuma bual kosong di bawah pokok, di sebelah kereta.

A: Wei, jom makan Mc D!

B: Mc D? ni yang aku malas nak makan fast-food ni…aku dah lah tak biasa makan benda-benda ni

A: Kao tak biasa pebende, 3 minggu lepas kao buka puasa pun makan Mc D…poyo!

B: Makan, memanglah makan…tapi tak de lah kerap sangat sampai seminggu 4, 5 kali makan fast food…lainla kao..punya harta dan kaya. Lahir pun di tempat kelahiran Mc D, Des Plainnes, Illonois, USA.  Aku? insan biasa…orang kebanyakkan..tidak seperti kao, orang ada-ada!

A: Dah-dah….sampai ke sana pulak, lahir kat luar negara pun, nama aku masih ber”bin” dan aku masih orang Islam Melayu.

B: Ok, kao kata kao orang Islam…tapi apasal kao makan jugak Mc D? Kita sepatutnya perlu boikot produk tu macam yang diwar-warkan.

A: Boikot-boikot jugak, makan-makan jugak beb..setakat, sebulan sekali ok kot….

B: Tapikan, aku bosan la makan Mc D, aku rela lagi makan KFC, tak pun Mc Dota, Ayamas ke, Pizza ke, Secret Receipes ke tak pun makan Nasik Goreng Kampung kat kedai makan tepi pagar tu..Mc D ni macam tak de perbaharuanla dalam product line dorang, balik-balik benda sama je diintroducekan. Kalau diikutkan, lama sangat dah Product Life Cycle product-product mereka tu…Ish…

A: A’ah, betol jugak kata kao tu…iklan baru itu hari pun aku ingatkan ada product baru, rupanya benda sama je! Kalau ditengok pada iklan tu, aku rasa target group dari segi market segmentationnya mesti orang-orang muda macam kita ni. Iyelah, irama Rock, catchy (betulke aku eja ni?) dan prolifik!

B: Oh, iklan yang ada dua band perform tu, satu lagu cam slow, satu lagi lagu Rock?

A: Ye, betullah tu, iklan itulah… iklan dah kewl dah…product je benda sama..cuba la try buat benda baru sikit. Ish,tiba-tiba kadar motivasi aku nak ke Mc D dah menurun ni.Aku rasa Big gun-Big gun di Mc D perlu buat brainstorming dan cepat-cepat conduct market research balik..product mereka tu dah macam tepu dah!

B: Brtul! Itu aku setuju..Kao cuba bayangkan, makanan yang ada dalam menu mereka  sebagai contohnya burger daging (Double Cheese Burger) yang baru tu, alah…letak daging lagi sekeping je sebagai tambahan, then dinamakan Triple Cheese Burger. Gila senang, kedai Burger Otai pun boleh buat benda tu.

A: Itu memang dah trend Mc D kot, macam dulu..Double Prosperity burger, Double Chicken Mc Deluxe Burger , Double Mc Chicken burger, semuanyalah double…rasa sama jugak…cis! Lagi satu, banyak persamaan antara burger-burger ni, sebagai contoh; Double Cheese Burger, Quarter Pounder, Big Mac, Big n Tasty dan Cheeseburger dari segi rasa, salad-salad yang diletakkan bersama, mayonis dan baunya. Perbezaan? Emmm…aku rasa dari segi saiz dan bentuknya je kot…

B: Yang aku hairan, ada jugak product dorang yang dah dibuang terus dari product line..contoh, Chicken dan Beef Foldover…bagi aku product tu sedap, lazat dan yummy! Saladnya pulak lain sikit, sangat crunchy dan dressingnya pun menarik! Packaging pun tak kurang hebatnya…stylo.

A: Tu bagi kao…mungkin bagi Mc D, product tu mungkin tidak menguntungkan mereka!

B: Mungkin…..so, nak makan mana ni?

A: Tukar plan….

B: Mana?

A: Ikut jelah…aku belanja!

McChicken.jpg

Royale with Cheese.jpg

Big N Tasty burger.jpg

p/s – Last sekali,mereka makan di Sup Meletop Bandar Tun Razak. Terbaek!!! Kedai tepi jalan,Sup Utara yang MARI!!!


2 responses

  1. Chicken dan Beef Foldover memang terbaik. aku pun tak tau nape diorang tak buat lagi benda tu

    September 24, 2010 at 9:41 am

  2. faerrin

    produk tak untung kot….ish

    September 24, 2010 at 5:44 pm

Tinggalkan Jawapan

