Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

SIAPA MENANG? KELANTAN? NEGERI SEMBILAN?

Sabtu ini tanggal 30 Oktober 2010, buat ke sekian kalinya Negeri Sembilan dan Kelantan akan membuat perhitungan di Stadium Nasional Bukit Jalil untuk menentukan siapa akan menjuarai bola sepak Piala Malaysia musim ini. Negeri Sembilan dengan misi “Mempertahankan Piala” dan Kelantan yang sejak dari awal lagi ingin “Membalas dendam” akan kekecundangan yang lalu akan menjadikan perlawanan ini bertambah menarik. Jika dilihat, skuad ke dua-dua negeri ini mempunyai semangat dan moral yang tinggi sejak akhir-akhir ini.

Tetapi adakah piala keramat itu akan dapat melepasi halangan pemain Negeri Sembilan dan akan terus dibawa pulang ke Kota Bharu atau masih kekal ditambat oleh Negeri Sembilan? Inilah yang menjadi bualan para peminat sukan bola sepak tersebut sebaik sahaja kedua-dua pasukan berjaya mengalahkan lawan Rabu lepas dan mara ke pusingan akhir. Tumpuan orang ramai dalam hal itu antara lain menunjukkan sukan bola sepak sentiasa mendapat tempat di hati para peminat sukan tanah air.

Inilah antara kata-kata semangat  bintang skuad Hoben Jang Hoben, Aidil Zafuan Abdul Radzak mengenai pertemuan akhir Piala Malaysia menentang Kelantan;

“Akanku genggam Piala Malaysia sampai ‘hancur’, menyerahkannya tidak sekali-kali. Selagi wisel belum ditiup pengadil, Negeri Sembilan akan mempertahankan piala keramat ini daripada rasukan Kelantan.”

Beliau menambah…

“Jangan harap piala yang menjadi kemegahan dan dinantikan Negeri Sembilan 61 tahun yang lalu itu boleh diserahkan dengan mudah kepada Kelantan”

dan seterusnya, memberi sedikit provokasi…

Kita akan mempertahankan piala keramat dari melepasi Stadium Nasional Bukit Jalil. Kita akan pastikan piala itu terus bertakhta di negeri ini untuk kali kedua dan menjadi kebanggaan seluruh peminat dan rakyat negeri ini”

Hadir ke perlawanan akhir dengan misi membalas dendam dan mengubat luka lama oleh kerana telah kecundang beberapa kali sebelum ini, skuad Kelantan yang dibarisi dengan pemain-pemain kental mungkin akan berhadapan dengan tekanan besar.

Berbekalkan semangat yang kuat dan dibarisi dengan muka-muka baru, pastinya akan membuatkan Kelantan ingin lebih bersaing di padang dan mengatur stratgei dan corak permainan agresif, seterusnya membawa pulang piala yang diidam-idamkan itu.

Tetapi, bagi aku….adakah corak dan mutu permainan kedua-dua negeri yang layak ke pusingan akhir ini menarik? Tidak mengapa, kerana kebanyakkan perlawana akhir pastinya akan mencuri tumpuan dengan aksi-aksi yang dipamerkan dan dibanjiri peminat dari serata negara. Tetapi persoalannya sekarang, kenapa ketika di perlawanan peringkat kumpulan tidak ramai yang peminat yang berkunjung untuk menyaksikan perlawanan, malah ada pula stadium yang lengang?

p/s – Peminat-peminat dan penyokong semua jangan pulak bertempur nanti ketika pemain-pemain sedang bergasak di tengah padang! Siapa menang? Kelantan? Negeri Sembilan?

 

 

3 responses

  1. carpet

    aku tau… tahun ni kelantan menang dgn 2 vs 1

    November 3, 2010 at 2:05 pm

    • faerrin

      hahaha….dah komfom2 piala malaysia dah lepas, ang baru komen kat sini…hehe

      November 3, 2010 at 3:32 pm

    • kelantan mmng hebat n.sembilan kena belasah 2-1

      November 6, 2010 at 12:46 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s