Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

ENTOT BIL. 8; MAHU TUKAR

Entah kenapa aku dapat rasakan nama “Entot” ini agak kurang enak didengar. Iyalah ini Malaysia, ada banyak kaum, ada banyak bangsa, ada banyak ragam juga ada banyak bahasa. Justru, pemahaman masing-masing juga tidak sama. Kata orang, rambut sahaja hitam…tapi hati lain-lain. Hati orang siapa yang tahu.

Bagi aku, pengertian “entot” adalah “entri kontot” yang telah dipendekkan kosa katanya. Tapi ada jugak erti entot yang lain. Sila google dan carik serta rujuk pada Kamus Dewan, pasti kamu jumpa apa maksudnya. Mungkin lebih dari itu kamu bakal jumpa. Oleh sebeb keprihatinan ini, aku dengan ini mahu menukar entri-entri kontot ini kepada nama baru. Aku tidak disuruh tukar akan nama entoto ini, juga tidak dipaksa dan tidak ditegur oleh siapa-siapa. Cuma bila aku “mengtranslatekan” laman blog ini dalam “google translate” nama “entot” jika di bahasa inggeriskan menjadi kurang enak untuk dibaca. Oleh itu, aku mengambil keputusan drastik untuk menukarkan tajuk nama “entot” ini serta merta.

Gambar hiasan ihsan dari Zon bebas, tiada kena mengena dengan entri ini

Ini nama barunya.

Entri pendek“…jadi jika dipendekkan kosa katanya akan menjadi “Endek“. Makanya, dengan ini aku mengisytiharkan penggunaan Endek untuk entri-entri pendek yang seterusnya berkuatkuasa pada malam ini.

p/s – “Sudah tukar ka” – Dialog pelawak Sathiya dalam Pi Mai Pi Mai Tang Tu

Tinggalkan Jawapan

