Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

ENDEK BIL.2; BINGIT DI LUAR, BINGIT DI DALAM

Di luar masih ada bunyi letupan-letupan yang membingitkan jiwa dan menggugat ketengangan minda. Aku jenguk di luar dan tinjau apa yang berlaku. Di sebelah rumah, 3 budak hitam masih ligat bermain mercun dan bunga api walaupun jam sekarang menunjukkan tepat jam 1:30 petang. Di hujung blok rumah, juga ada kelibat beberapa budak hitam sedang bermain mercun dan petas. Lihat di depan, bertentangan rumahku juga ada yang sedang bermain mercun.

“Gila! tengah-tengah hari buta masih bermain mercun dan bunga api..apa yang kao dapat lihat!” getus hati kecil aku.

Ini sudah Dewali yang ke tiga hari, mereka masih aktif bergembira bersama mercun yang mampu memecahkan gegendang telinga di tengah-tengah hari buta.

Aku terus berazam.

“Raya haji dua minggu lagi, aku mahu bakar meriam buluh!”

Aku fikir kembali…raya haji mana ada satu umat yang bermain mercun, meriam buluh mahu pun bunga api. Mereka akan menjalani ibadah kurban dan sembelihan. Jadi, kalau aku seorang sahaja yang menyalakan sumbu meriam buluh dan mengegarkan wilayah semenyih-kajang-bangi ini, sudah tentu aku bakal dituduh gila! Silap-silap, aku dituduh sesat lagi menyesatkan.

– – – – – – PPPPfffttttt – – – – – –

Aku bertenang. Pandang ke set teleivisyen dan karoake yang ada. Ambil mic dan cucuh. Suis “on”. Seterusnya tak payah aku ceritakan. Kamu semua pasti mengerti….

p/s – Cis, siang, malam, pagi, petang, subuh kamu si budak hitam masih sebuk-sebuk main mercun!

Tinggalkan Jawapan

