Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

GUNUNG BERAPI BULUSAN SUDAH MULA TUNJUK GARANG!!!

Akhir ini, gunug berapi di lingkaran api pasifik nampaknya semakin garang memuntahkan lahar. Lihat sahaja di Indonesia, berapa banyak kerugian dari segi harta benda dan nyawa. Tapi, mungkin apa yang berlaku adalah ketentuan-Nya dan ada hikmah disebalik kejadian itu.

Apa pun aku tertarik dengan satu lagi gunung berapi ini.

Gunung Bulusan.

Sebuah gunung berapi di Pulau Luzon, Filipina yang terletak di daerah Sorsogon di kawasan Bicol (12°46.2′ U, 124°03′ T), 70 kilometer di Gunung Mayon dan lebih kurang 250 kilometer di selatan ibu negara Manila. Gunung Bulusan telah dikelaskan oleh ahli volkanologi sebagai sebuah stratovolkano (gunung berapi rencam) yang terletak di dalam sebuah kaldera yang dibentuk sejak dari 40,000 tahun lagi. Tingginya 1,565 meter di atas aras laut, dengan diameter kakinya sebanyak 15 kilometer. Gunung Bulusan telah meletup sebanyak 15 kali sejak dari tahun 1886

– – – – – – PPPPffttttt – – – – – – –

Gunung Bulusan. Unik namanya bukan, dan sedikit sebanyak nama yang unik dan agak kontemporari ini berkait rapat dengan salah seorang kawanku. “Bulus” namanya. Seorang yang agak tinggi lampai. Berambut lurus dan berwajah kecinaan sedikit. Mempunyai hobi yang biasa, sama sahaja dengan remaja zaman sekarang…download movie, bermain game, melayari internet dan lain-lainnya. Juga mengimpikan keupayaan untuk terbang tatkala boringg dan bosan melanda. Aku mengenali bulus agak lama, sejak dari zaman belajar di UiTM Segamat lagi hinggalah ke hari ini, lebih kurang7-8 tahun. Jadi, bolehlah diistilahkan agak lama. Itulah dia Bulus.

Tetapi, baru-baru ini…Bulus atau yang lebih dikenali sebagai Bulussan…telah mengklaimkan satu gunung di Filipina adalah miliknya. Entah kenapa, selepas dari “pengklaiman” itu…gunung tersebut terus memuntahkan asap-asap yang berkeledak dan berjelaga ke ruang udaranya.

Terdapat juga laporan dari Utusan Malaysiayang aku copy paste sahaja di sini.

MANILA 8 Nov. – Pegawai-pegawai Filipina hari ini mengagih- agihkan topeng muka kepada penduduk yang tinggal berhampiran gunung berapi Bulusan selepas ia terus mengeluarkan debu.

Menurut saintis, buat masa ini sebarang pemindahan di enam perkampungan di kawasan Bulusan tidak diperlukan.

Setakat ini, hanya kira-kira 200 penduduk kampung yang mendapatkan perlindungan di sebuah sekolah rendah.

Bulusan merupakan satu daripada 23 gunung berapi aktif di negara ini dan kali terakhir mengeluarkan debu dan gas panas adalah pada 2007, tetapi kemudian tidak mengalami letupan besar.

Dalam kejadian terbaru hari ini, gunung berapi setinggi 1,560 itu mengeluarkan debu berbentuk awan kelabu setinggi 700 meter ke udara.

Sementara itu. ketua pakar gunung berapi Filipina, Renato Solidum merayu kepada penduduk berdekatan supaya tidak mencuri peralatan pengawasan cerun gunug berapi.

Menurutnya, perbuatan mencuri peralatan itu tidak mendatangkan faedah kerana ia tidak boleh digunakan selain daripada dijadikan sebagai besi buruk. – AP

p/s – Aku nak klaim rumah termahal di dunia milik Bilionaire India yang sedang dalam pembinaan itu menjadi milikku. Bagaimana?

One response

  1. farah

    huh? maka rumah itu akan memuntahkan ka-ching?

    November 9, 2010 at 1:40 pm

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s