Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

UPSR, UPSR, UPSR…

“Seramai 48,327 daripada 482,334 calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada tahun ini mendapat keputusan cemerlang atau semua A. Ketua Pengarah pelajaran, Datuk Abd. Ghafar Mahmud berkata, pencapaian keseluruhan peperiksaan itu didapati meningkat dan merupakan terbaik dalam empat tahun mengikut Gred Purata Nasional (GPN)”

Ok, apa yang kamu baca di atas adalah satu penyataan tentang sudah ramai keputusan UPSR yang kini semakin lama semakin ramai pula pelajar cemerlang. Boleh kita lihat saban tahun, puluhan ribu yang mendapat 5A penuh, ini belum dicampur lagi puluhan ribu yang mendapat 4A, 3A dan lain-lain. Aku kehairanan dan berasa sedikit gusar dengan sistem peperiksaan awam kini. Adakah peperiksaan kini semakin senang untuk diduduki dan semakin mudah untuk menjawab soalan-soalan yang digubal oleh pakar-pakar penggubal soalan, atau adakah budak-budak sekarang semakin pandai atau adakah ada sedikit “percaturan dan permainan” dengan graf peperiksaan ? Effect susu Dugro kah?

Aku tidak berasan hasad, jauh sekali iri hati malah rasa amat bersyukur dengan kejayaan budak-budak zaman sekarang yang mana, mereka kini semakin bijak dan pandai, malah lebih berani untuk bercakap dan tampil ke depan dalam melontarkan sesuatu bicara dan buah fikiran. Baguslah…. Tapi, yang menjadi semakin hairan dan pelik wal ajaib apabila, ada jugak budak-budak yang “tak berapa nak pandai”, kantoi pulak percubaan, boleh jugak mendapat 5A penuh. Apa cerita? Rezeki Allah? Yaaa….memang itu semua rezeki yang tertulis dan diaturkan, tapi adakah ini menunjukkan skala kertas soalan peperiksaan awam sekarang semakin senang untuk dijawab malah semakin mudah untuk dirungkaikan berbandingkan dengan kertas peperiksaan percubaan?

Sebelum ini pun aku sudah menulis berkaitan hal ini di entri yang lepas bertajuk “UPSR SEPERTI TIADA MAKNA LAGI (DALAM KONTEKS AKU)”, Sila klik jika mahu baca.

Biasanya ada kesan buruk dan baik. Apa yang baiknya dan apa pula yang buruk?

Baik. Semakin ramai rakyat Malaysia yang pandai, maka semakin ramailah ahli bijak pandai dan profesional pelapis negara yang dapat dilahirkan.

Buruk. Semakin ramai yang dapat 5A, semakin ramailah yang dapat masuk Asrama penuh, MRSM, Sekolah Sains dan yang sewaktu dengannya. Jadi, semakin ramailah yang akan dapat 8A semasa PMR dan semakin ramai yang mendapat 12 A semasa SPM. Silap-silap lepas ni ada yang dapat 45A1 dalam SPM!

Bila dah ramai yang dapat “straight A” dalam SPM, maka ramailah pula yang akan melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi, ke peringkat Diploma dan seterusnya ke peringkat Ijazah, Master dan Phd. Jadi, semakin ramilah graduan yang bakal bergraduasi dihasilkan dari Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta. Maka, semakin ramilah yang berkelayakan untuk mengisi jawatan di mana-mana sektor perkerjaan awam dan swasta. Tapi, adakah mereka semua akan mendapat tempat dengan situasi semasa kini, masih ramai yang menganggur. Malah, yang bekerja di pelbagai sektor terutamanya di dalam sektor awam masih berstatus kontrak dan sementara pula!Ini menunjukkan lebihan penawaran dalam permintaan, justru tiada kesimbangan. Maka, ramailah pula yang memliki Ijazah Sarjana Muda kini beralih arah menjadi pekebun moden dengan hasil tanaman yang paling besar adalah buah anggur! (Menganggur)

Juga, kelayakan bagi sesuatu jawatan pula semakin tinggi. Jika dahulu, “tiket” seperti SPM sudah memadai untuk mendapat jawatan yang agak besar, tapi kini…ada juga yang memliki Ijazah Sarjana yang melakukan kerja-kerja sebagai kerani. Entah esok atau lusa, Phd itu akan hanya di pandang enteng!

p/s – Apa bakal terjadi jika Phd pun satu hari nanti sudah tidak laku?

4 responses

  1. armadrafar

    kalau jadi bos,
    semua pekerja aku ade Phd…

    November 12, 2010 at 1:25 pm

    • faerrin

      haha….kao pulak masa tu dah ada apa pulak??

      November 12, 2010 at 11:58 pm

    • armadrafar

      aku pakai sijil darjah 6 jer…
      biase yg bodo2 ar jd bos…
      yg pandai2 jadi kuli…
      rezeki Allah usah pertikaikan…

      November 13, 2010 at 2:50 pm

  2. me

    Hah

    November 20, 2010 at 2:00 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s