Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

CINA MUSLIM DAN AGAMA ISLAM

Sejuk dan dingin sekali suasana di dalam “kawasan” ini. Iyalah, pendingin hawa yang besar di pasang, sejuk hingga ke tulang sum-sum!

Aku tidak ambil peduli semua itu. Oh!! di sebelah aku seorang cina muslim. Aku perasan semasa beliau sedang duduk di sebelahku tadi. Katanya baru sahaja 3 bulan memeluk Islam. Tertarik dengan keindahan dan cara hidup Islam yang menenangkan dan menyamankan. Oleh sebab itu, tanpa fikir panjang dan oleh kerana telah menerima Hidayah dari Allah S.W.T, beliau terus memeluk Islam bersama-sama dengan isterinya yang juga berketurunan Tiong Hua.

Alhamdullilah aku kata dalam hati. Senyum dan bangga dengan agama yang aku anuti ini. Benarlah kata orang…

“Islam, the way of Life”

*Untuk makluman kamu semua, walaupun Islam menjadi satu kebencian di Amerika, tapi masih ramai yang tersangkut dan jatuh hati dengan Islam. Kalau tidak silap aku, jumlah mereka yang memeluk Islam telah meningkat dengan mendadak selepas serangan 11 September! Menurut sumber pembacaan aku dari majalah Al-Islam (tidak ingat keluaran mana), dalam enam bulan pertama pada tahun yang sama lebih 70,000 orang memeluk Islam!!!

Aku biarkan sahaja apek muslim di sebelahku. Khusyuk mendengar sesuatu yang baru, mungkin baru beberapa kali menghadiri “majlis” ini. Sungguh tekun sekali beliau mendengar apa jua yang dibicarakan oleh sang Imam di atas mimbar. Tidak seperti sesetangah yang lain, terlentuk layu, tersungkur menyembah bumi tidak mendengar apa-apa. Jika mereka berniat Iktikaf, tidak mengapa juga…tetapi, bagaimana pula jika tidak?

– – – – – PPPfffttttt – – – – – –

Aku hanya memerhati…

Tidak lama kemudian, kesemua jemaah bangun mengikut rentak Imam. Apa sahaja yang Imam buat, kami semua turuti. Tiba-tiba…….

“Kring…..kring….” (nada telefon bimbit)

Telefon bimbit si apek muslim ni berbunyi secara tidak sengaja dan agak kuat hingga boleh menggangu ibadat jemaah yang lain.

dan tiba-tiba juga…..

“Helo…helo…saya tengah sembahyang Jumaat ni…telefon nanti ya!!”

Aku di sebelah dah hampir nak tergelak…dalam hati hanya mampu beristighfar dan mengucap dua kalimah syahadah. Mungkin beliau tidak faham lagi agaknya, fikirku di dalam benak hati.

Usai solat, aku bercakap padanya…

“Tuan, waktu solat tak boleh cakap oooo….batal oooo”

“Ya ka!! Aiyak….sulah salah ka tadi kawan?”

“Yalaa….tak pa, nanti you rujuklah dengan Tuan Imam ya? Dia ada kat depan tu”

“Ok…kawan…terima kasih, Assalammualaikum!

“Waalaikumussalam…..”

p/s – Beringat-ingat dan berpesan-pesanlah!

 

2 responses

  1. desperadol

    haha..mesti tuan punya blog pon xkusyuk solat dgr mualaf 2 becakap time solat… tp aku pernah tgk pak arab pon buat cam2 tgh solat.lg pelik

    Disember 1, 2010 at 4:31 am

    • faerrin

      mana tak khusyuk….khusyuk gile….siap bole buat aku nak tergelak wei!!

      Disember 2, 2010 at 12:05 pm

Tinggalkan Jawapan

