Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

AKTIVITI HUJUNG TAHUN

Sudah hujung-hujung tahun nampaknya semakin banyak pula bengkel-bengkel yang perlu dihadiri olehku. Setakat ini sudah beberapa buah hotel dah menjadi tempat berlangsungnya bengkel-bengke tersebut. The Royale Chulan Hotel, Marriott Hotel, dan kemungkinan selang dua minggu dari sekarang akan ada lagi satu bengkel yang perlu dihadiri. Nampaknya makan dan minum di hotel sahajalah.

Cuma sebentar tadi aku di Marriott, tiba-tiba aku teringat akan satu cerita drama tv yang pernah popular “sekejap” pada awal-awal tahun ini. Hotel Mania! Yaa….masih ingat lagi? Kisah-kisah kehidupan pekerja-pekerja di hotel tersebut. Kisah cinta dan lain-lainnya. Walaunpun aku tidak begitu minat akan drama tersebut yang seakan-akan sinetron Indonesia dengan mekap yang tebal dan berlebih-lebih, gedik melampau tapi, sedikit sebanyak aku agak terkesan dengan uniform pekerja hotel ini. Lagi-lagi pada kakitangan wanita yang mengenakan baju berwarna hijau daun itu! Nice!

– – – – – – PPPPffftttttt – – – – – – – –

Apabila terlibat dengan aktiviti bengkel seumpama ini, aku biasanya akan tidak sabar untuk menikmatai hidangan-hidangan yang walla! dan superb. Iyalah, macam aku ini, hanyalah orang biasa, berjiwa muda remaja dan selaku penjawat awam yang hanya pada kedudukan tangga gaji w41, bukanlah besar mana. Jadi untuk makan mahal di hotel (baca; makan saja-saja di hotel) adalah jarang sekali (boleh dikira dengan jari dalam setahun jika mahu makan di hotel saja-saja). Jadi, dengan adanya bengkel-bengkel sebegini rupa, inilah peluang yang begitu dinantikan. Ibarat orang yang mengantuk disorongkan bantal atau ibarat orang yang lapar disuakan nasi aku mengambil peluang dan kesempatan yang baik ini untuk menyantap dan memenuhi nafsu dan selera makanku yang terpendam. Jika di analisa dengan teliti, bahagian perutku mampu memuatkan banyak makanan dan aku telah susunkan layoutnya dengan baik agar apabila penuh kelak, aku masih mampu bernafas dan tidaklah termengah-mengah!

Sental apa sahaja. Dari pembuka selera ke penutupp selera. Dari daging ayam ke daging kambing. Dari pelbagai jenis dessert ke pelbagai jenis manisan. Dari pelbagai jenis salad ke pelbagai jenis buah-buahan. Dari pelbagai jenis kek ke pelbagai jenis lauk pauk. Semua aku sental!

Kata orang tua-tua dan orang lama-lama….rezeki jagan di tolak, musuh pula jangan dicari! Kalau ada rezeki di depan mata, jangan ditunggu lagi, sental sahaja! Esok lusa kalau kempunan siapa yang susah?

p/s – Apapun, makanlah kamu sebelum kamu dimakankan!

Tinggalkan Jawapan

