Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

BUKU BARU DAN MAJLIS MENYAMBUT MENANTU

Di rumah aku sekarang agak sebuk, manakan tidak..Ahad ini tanggal 30 Januari 2011 adalah majlis menyambut menantu di sebelah aku pula. Tema purple, hentam sajalah…buruk ka, cantik ka, belakang kira.. Aku pun malas nak pikir-pikir pasal tema-tema ni..kang aku buat kaler-kaler pelangi karang! Tapi untuk pengetahuan kamu semua, nak buat majlis kahwin ni bukan satu perkara yang mudah bagi masyarakat kita kini. Perbelanjaan boleh menjangkau belasan ribu ringgit. Jadi, nasihat aku pada si bujang senang di luar sana…simpanlah duit. Kalau tak cukup pun…buat loan, tapi menangunglah hutang sampai sepuluh ke lima belas tahun!

– – – – – – – – -PPPffftttttt – – – – – – – – –

Aku baru sahaja membeli dua buah buku.Sudah menjadi hobi agaknya. Aku malas nak ulas banyak-banyak. Tapi bagi aku buku-buku ni menarik kerana penulisnya juga seorang yang amat dikenali.

Universiti Kedua; Kassim Ahmad

Kassim Ahmad di antara susuk paling menarik dalam jagat politik, pemikiran dan sastera negara. Beliau telah beberapa kali membuat gempar, misalnya pada tahun 1950an apabila mengemukakan Hang Jebat sebagai pahlawan melayu dan bukannya Hang Tuah; pada tahun 1980an dengan mengkritik penggunaan Hadis sebagai sumber kedua perundangan Islam; dan di tahun 1980an apabila terlibat dengan Shahnon Ahmad dalam polemik Sastera Islam – salah satu di antara segelintir polemic hangat yang pernah muncul di Malaysia. Penglibatan Kassim Ahmad dalam politik telah membawanya ke puncak kepimpinan Parti Sosialis Rakyat Malaysia (Ketua I PSRM) dan ia juga telah menelantarkannya dalam penjara, di bawah akta ISA, selama hampir lima tahun (1976-1981). Sebaik dibebaskan, Pak Kassim menerbitkan catatan pengalaman beliau sejurus sebelum di tangkap dan sepanjang ditahan di bawah akta berkenaan.

Ini merupakan buku yang kedua aku miliki hasil dari penulisan Kassim Ahmad. Sebelum ini, akau pernah membeli buku tulisannya yang berjudul Mencari Jalan Pulang; Dari sosialisme kepada Islam. Sebuah buku yang bagus untuk dibaca.

Buku kedua….

Teohlogy; The Word According To Patrick Teoh

Buku ini merupakan kompilasi tulisan karya Patrick Teoh yang boleh didapati di majalas The Edge dan Off The Edge sejak dari tahun 2005 hingga 2010.  Insan yang lahir pada 16 Oktober 1947 ini merupakan seorang personaliti penyampai radio yang terkenal, pelakon dan merupakan seorang yang betul-betul disegani di dalam bidangnya. Nama sebenar beliau adalah, Teoh Kah Yong. Blog beliau…..NIAMAH!!!

p/s – Marilah membaca…membaca jambatan ilmu. Tapi tu dulu, kalau sekarang, membaca “internet” ilmu.

Errr….jemput hadirkan diri di majlis aku pada 30 Januari ini ya!!!

Tinggalkan Jawapan

