Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

MAJLIS RESEPSI MENYAMBUT MENANTU

Semalam tanggal 30 Januari 2011 (Ahad), majlis respsi menyambut menantu dilangsungkan di kediaman rumahku. Sejak dari hari Jumaat lagi sudah sebuk. Khemah didirikan, dan rewang kecil-kecilan dijalankan. Nenek aku, Hajah Khamsatun sudah seminggu tinggal di rumahku. Sungguh kuat sekali kudrat nenek aku ni sungguhpun usianya sudah di penghujung 80 tahun. Tenaganya masih kuat, matanya masih terang dan masih mampu menjalankan kerja-kerja rumah. Saudara-mara pula makin ramai berkunjung di rumah. Jutaan terima kasih aku ucapkan kepada nenek, ayah & mama, pak long & mak long, mak ngah, pak lang & mak lang, pak teh & mak teh, mak mi & maman hood, pak ucu & mak ucu, abang han & kak ani dan lain-lain. Terima kasih.

– – – – – – – – – PPPPffftttttt – – – – – – – – – –

Sekitar majlis resepsi, tiada banyak bezanya dengan majlis menyambut menantu pengantin-pengantin yang lain. Paluan kompang, bersanding, majlis merenjis dan makan damai. Akhir majlis upacara bergambar pula. Cuma yang aku sedikit risau, hujan yang melanda! Sebenarnya, hujan sudah pun turun sejak dari malam semalamnya lagi…yakni sehari sebelum majlis. Tapi, semakin lebat apabila subuh menjelang tiba (Ahad). Bimbang dan risau kerana aku khuatir ramai tetamu yang tidak dapat berkunjung. Kalau makanan tidak habis, bagaimana? Hidangan yang lazat-lazat telah dihidangkan.

Tapi, Alhamdulilah….di sebalik hujan yang lebat aku tetap bersyukur kerana tetamu tidak putus-putus datang! Walaupun hujang masih turun dan cuaca agak sejuk dan lembap, tetamy masih berpusu-pusu! Malah, khemah yang didirikan lebih dari 8 khemah tidak cukup untuk menampungg kehadiran tetamu yang hadir. Apa yang membuat aku terharu adalah mereka tidak kisah walaupun basah. Apa yang membuatkab begitu teruja dan hairan, ada juga tetamu-tetamu yang tidak dijangka hadir…..telah hadir walaupuan keadaan cuaca tidak mengizinkan! Terima kasih tetamu-tetamu sekalian, tuhan sahajalah yang dapat membalas jasa kalian!

Jutaan terima kasih kepada para tetamu, kawan-kawan dan sahabat handai (teman sepejabat (UMBI), bekas teman sepejabat (Pejabat Bendahari UKM, SMP LLM), Ultra Brothers & Sisters LLM, teman se-Universiti, teman sekolah, teman  se-tadika. Tidak dilupakan juga kepada Ahli Majlis PEWARIS///// (Kekanda, long-long, Ngah-ngah dan saudara-saudara yang hadir turut bersama memeriahkan majlis hingga ke lewat petang) serta kepada semua yang hadir. Oh ya! cameraman aku yang datang dari jauh! Penang mari! Terima kasih, terima kasih, terima kasih semua.

p/s – Alhamdulillah…akhirnya sempurna! Terima kasih!

2 responses

  1. azrul masih angkasawan

    Walaupun aku agak kacak pada hari tersebut, aku harus akui bahawa kau kelihatan jauh lebih kacak, persis Johnny Depp yang berdarah kacukan Jay Chou, sama padan dengan isteri kau yang sama anggun dan sama hot.

    Tahniah, dan semoga berbahagia!

    Januari 31, 2011 at 3:50 pm

  2. tahniah sekali lagi…..🙂

    Februari 1, 2011 at 4:17 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s