Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

PROTON SATRIA NEO R3 ~ GEREK SEH!

Proton Satria Neo R3 ketika dipandu uji di Jepun oleh T. Yamano. Dengar-dengar Proton bekerjasama dengan CUSCO sebuah syarikat penalaan yang terkenal bagi menyertai perlumbaan rali di sana.

Nampaknya Proton Satria Neo R3  telahpun dilancarkan oleh Proton secara rasminya pada 28 Januari 2011 dan jumlahnya adalah terhad! Model R3 Satria Neo berharga RM79,797 (MT Metalik) dan boleh didapati melalui tempahan serta merta di semua bilik pameran Proton Edar di Semenanjung Malaysia. Mengikut maklumat, yuran tempahan adalah RM2,000 dan pelanggan awal akan dijemput ke acara pelancaran itu.

Pengarah Urusan Kumpulan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, model itu adalah kesinambungan kepada pembabitan dan kepakaran Proton dalam sukan bermotor yang akan melihat model generasi baharu terpilih disuntik dengan elemen dinamik dan keseronokan yang lebih hebat.

Seperkara yang menarik ialah kerusi standard digantikan dengan jenis semi bucket yang direka semula hasil maklum balas orang ramai yang tidak berkenan dengan jarak kelegaan kepala pemandu. Kerusi baharu ini juga telah diuji untuk memastikannya sesuai dengan beg udara. Ditawarkan dalam warna ekslusif “Fire Red” dengan bumbung bercat hitam, R3 Satria Neo mempunyai bentuk luaran yang berbeza daripada model-model sebelumnya. Proton juga sudah pun membuka tempahan awal bagi sesiapa yang berminat dengan model ini.

R3 Satria Neo dilengkapi naik taraf Peringkat 2 kepada enjin standard 1.6 liter CAMPRO S4PH dan mempunyai brek kuasa kuda 145 pada 7,000 rpm dan kuasa terjahan 168 nM pada 5,000 rpm.

Rim gempak!

Nampak tak Neo CUSCO kat sebelah tu! Wallaweh!

Berikut adalah spesifikasi Satria Neo R3 yang gempak beb!

Prestasi:

  • Power: 145bhp @ 7,000rpm
  • Torque: 168Nm @ 5,000rpm
  • Weight: 1200kg

Enjin

  • Carbon Fiber Intake System
  • Reprofiled Cams
  • Recalibrated ECU
  • High Flow 4-2-1 Extractor
  • Tuned exhaust system
  • Lightweight Adjustable Aluminium pulleys

Kasis

  • 16″ Lightweight R3 Gunmetal Wheels wrapped in Bridgestone Potenza RE001R in 205/45 rubber
  • 500-degree Celcius rated brake pads
  • R3 Springs with tuned suspension settings

Luaran

  • Fire Red metallic paint with black roof
  • Full CPS Bodykit
  • New R3 Front splitter
  • New R3 Rear wing

Dalaman

  • R3 Limited Edition seats in Nappa Leather
  • 2-Tone black interior detailed in red stitching
  • Matt-red dashboard trims
  • R3 floor mats
  • Engine start button
  • Aluminium foot pedals and gear knob
  • Solar and security protection
  • 2-DIN audio head unit with 3D GPS navigation

p/s – Nasib baiklah aku dah pakai Honda City, kalau tidak musti aku dah gatal hati nak angkat Neo R3 ni! Bini aku lak nak angkat Saga FL. Hehehe…mintak dia tukar Neo R3 ni cara jugak!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s