Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

BILA HARGA BARANG NAIK…

Bila harga barang naik, akan ramailah bloggers yang akan menulis. Ada yang kutuk, ada yang memuji.

Bila harga barang naik, statement yang sama akan kerap diulang-ulang bak pita rakaman (baca; dapat menjimatkan subsidi kerajaanlah, harga barang yang dinaikkan taklah mahal sangat jika dibandingkan dengan negara-negara lainlah). Macam haram…..

Bila harga barang naik, pasti siaran arus perdana tak akan begitu “up”kan isu ni. Yang pastinya, akan lebih banyak isu menghentam pihak lawan (baca; pembangkang).

– – – – – – – PPPfffttttt – – – – – – – –

Alamak, gula dah naik harga! Lepas ni, teh O kecik yang standard harga seringgit segelas agak-agak naik berapa sen pulak ye?

Sudahlah baru sahaja mengecapi nikmat kenaikan harga minyak RON97, kini harga gula pula menjadi khabar gembira. Dengan rasa tidak bersalah dan segan silu…kononnya dapat menjimatkan subsisdi kepada rakyat sebanyak RM116.6 juta. Tapi, yang aku dok pikir dari tadi…ke manakan hasil penjimatan itu akan digunapakai? Adakah disalurkan ke tempat atau golongan sasaran yang betul atau…………(baca; paham-paham sudah).

Kalau diikutkan dah beberapa kali harga gula ni dinaikkan. Cuba teliti graf dibawah ni dan kemudian pikirkan kesan tidak langsung dan kesan langsung kepada kita semua. Interprate graf tu sekali ok!

Sumber;Malaysiakini

Kenaikan harga gula kali ini adalah yang keempat selepas kerajaan berbuat demikian sebanyak tiga kali pada tahun lalu iaitu pada Januari (20 sen), Julai (25 sen) dan Disember (20 sen).

Walaupun secara relatifnya kenaikkan harga gula ini adalah kecil dan tidaklah membawa sebarang makna buat masyarakat kelas atasan/kaya/ahli-ahli konglomerat/tycoon perniagaan tapi kesan ini sangat mendalam buat rakyat golongan bawahan/peniaga kecil-kecilan dan mungkin akan mengakibatkan kesan berantai yang meleret-leret dengan kenaikan harga barang lain terutamanya makanan/minuman yang dijual di kedai-kedai. Lagi satu, adakah dengan menaikkan harga gula ini merupakan langkah yang berkesan bagi membendung gejala kencing manis di kalangan rakyat negara ini?

Ok, selepas ini apakah lagi barang yang akan di naikkan harga ye?  Tiba-tiba aku nak ingatkan kamu semua di luar sana…Sudahkah mendaftar sebagai pengundi?

p/s- Sekadar meluahkan perasaan, rasanya dah lama gaji tak naik-naik. Harga barang pulak yang selalu naik.

2 responses

  1. aku rasa dekat 2 bulan lebih aku tak beli gula..kat rumah minum cordial..

    p/s; blog personal sudah keluar, kasi xchande link bro..sungguh bz anda selepas kawen.. PJJ mcm tu la,serupa aku..:)

    http://pyejal.blogspot.com/

    Mei 10, 2011 at 5:41 pm

  2. [HANYA KOMENTAR CURHAT DARI SEORANG PENGEMBARA]
    Alhamdulillah…
    Pasukan iblis sukses menyesatkan masyarakat, Gembong FreeMason Yahudi dan anteknya berhasil menjajah lahir bathin negeri ini, krisis Inflasi harga kebutuhan pokok meningkat, Penyakit hubungan kelamin merajalela, Korupsi jamaah pejabat menanjak, Jual beli jabatan pemilu berlanjut, Pengurasan sumber daya alam berjalan, Kebodohan berbasis kemiskinan bertambah, dan masih banyak lagi yang semua itu berujung pada pemurtadan rakyat banyak.
    Alhamdulillah…
    Sekarang kita dapat melihat dengan jelas kebobrokan sistem sekular jahiliyah yang selama ini telah kita terapkan dan kita tuhankan, karena kita telah membuang jauh-jauh sistem Islam kaffah ciptaan “Sang Maha Pencipta Sistem” dari kehidupan kita.
    Alhamdulillah…
    Sekarang kita dapat membuktikan kebenaran sabda Nabi Muhammad berikut ini:
    Dari Abdullah bin Umar dia berkata,
    “Rasulullah SAW menghadapkan wajah ke kami dan bersabda:
    “Wahai golongan Muhajirin, lima perkara apabila kalian mendapat cobaan dengannya, dan aku berlindung kepada Allah semoga kalian tidak mengalaminya;
    1. Tidaklah kekejian menyebar di suatu kaum, kemudian mereka melakukannya dengan terang-terangan kecuali akan tersebar di tengah mereka penyakit Tha’un dan penyakit-penyakit yang belum pernah terjadi terhadap para pendahulu mereka.
    2. Tidaklah mereka mengurangi timbangan dan takaran kecuali mereka akan disiksa dengan kemarau berkepanjangan dan penguasa yang zhalim.
    3. Tidaklah mereka enggan membayar zakat harta-harta mereka kecuali langit akan berhenti meneteskan air untuk mereka, kalau bukan karena hewan-hewan ternak niscaya mereka tidak akan diberi hujan.
    4. Tidaklah mereka melanggar janji Allah dan Rasul-Nya kecuali Allah akan kuasakan atas mereka musuh dari luar mereka dan menguasainya.
    5. Dan tidaklah pemimpin-pemimpin mereka enggan menjalankan hukum-hukum Allah dan tidak menganggap lebih baik apa yang diturunkan Allah, kecuali Allah akan menjadikan saling memerangi di antara mereka.””
    (HR Ibnu Majah nomor 4009, lafal baginya, dan riwayat Al-Bazar dan Al-Baihaqi, shahih lighoirihi menurut Syaikh Al-Albani dalam Shahih At-Targhib wat-Tarhib hadits nomor 1761).
    Sekarang manakah diantaranya yang belum terjadi? Masih belum cukup?
    Alhamdulillah…
    Selama generasi kita tidak memurikan tauhid dan tidak menerapkan sistem Islam kaffah (dalam khilafah), maka insyaAllah generasi penerus kita juga dapat langsung membuktikannya juga.
    Alhamdulillah…
    ________________
    “Mengapa Allah akan menyiksamu, jika kamu bersyukur dan beriman? Dan Allah adalah Maha Mensyukuri lagi Maha Mengetahui.” (Q.S. 4:147)
    “Allah-lah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu beristirahat padanya dan menjadikan siang terang benderang. Sesungguhnya Allah benar-benar mempunyai karunia yang dilimpahkan atas manusia, akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.” (Q.S. 40:61)

    Mei 11, 2011 at 3:35 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s