Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

BERSIH 2.0 BELUM BERHIMPUN, TAPI YANG LAIN-LAIN SUDAH SEBUK BERARAK

Entah sudah berapa ramai yang buat repot Polis berkaitan Perhimpunan Bersih 2.0 pada hujung minggu ini (baca; 9 Julai 2011). Menurut dari pembacaan dan pemerhatian aku, laporan yang dibuat untuk bantahan tersebut boleh dibuat rekod Malaysiaemandangkan begitu ramai orang perseorangan, masyarakat, pertubuhan NGO dan sebagainya membuat aduan ekoran Bersih 2.0. Di sebelah pihak mahu meneruskan bantahan dan di sebelah pihak lagi tetap mahu meneruskan perhimpunan Bersih tersebut.

Cuma yang aku kurang faham sekarang ini, perhimpunan yang dijangkakan pada hujung minggu ini belum pun dibuat tapi sudah berapa puluh perhimpunan dan bantahan jalan-jalan raya telah berlaku di seluruh negara dan perkara ini boleh dilihat mellaui media-media arus perdana. Amibil contoh sahaja di Perak yang dianjurkan oleh NGO-NGO. Sebagai contoh ini laporan yang aku petik dari akhbar Harian Metro.

“IPOH: Lebih 3,000 belia bermotosikal mewakili beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri ini berarak mengelilingi sekitar jalan utama di bandar raya ini tengah hari semalam, sekali gus mencetuskan kesesakan lalu lintas teruk.

Perarakan besar-besaran membabitkan belia itu dianjurkan bertujuan menyuarakan bantahan terhadap perhimpunan Bersih 2.0 yang dijangka diadakan pada 9 Julai ini.”

Laporan penuh sila klik di sini

Itu belum lagi dengan pelbagai bantahan yang dijalankan di seluruh negara seperti di Kangar, Alor Setar, Kuantan, Pulau Pinang, dan Kluang. Rata-rata bantahan tersbut dijalankan di tempat terbuka sebagai contohnya di hadapan masjid, di depan pejabat PKR dan lain-lain tempat.

Berita penuh di sini.

Turut diingatkan kepada mahasiswa oleh Menteri Pengajian Tinggi yangg telah melarang keras golongan tersebut daripada menghadiri perhimpunan Bersih 2.0 . Tapi di satu sudut ada juga perhimpunan yang dibuat oleh mahasiswa untuk membuat bantahan kepada Bersih 2.0. Bukan sikit-sikit orang yang terlibat untuk membuat bantahan, tapi lebih 700 orang yang menyertai bantahan tersebut melalui Suara Keamanan Mahasiswa (SKM). Berita lanjut boleh klik di sini ok!

Entahlah….mana satu betul, mana satu salah. Tunggu dan lihat sahajalah. Masing-masing punya akal fikiran tahu mana baik dan buruk.

p/s – Hairan bukan, belum lagi dijalankan Bersih 2.0 tapi sudah pelbagai ragam ditemui. Oh ya! Bersih 2.0 dah dibatalkan untuk berdemo di jalan. Katanya pindah ke stadium! Emmm….baguslah.

* Aku tiada kaitan dengan Bersih 2.0 cuma aku sukakan kebersihan alam sekitar!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s