Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

RUMAH TERBUKA

Sudah menjadi satu resam dan budaya di Malaysia apabila tibanya perayaan-perayaan besar, rumah terbuka akan diadakan bagi meraikan bulan Syawal dan menyemarakkan Aidilfitri yang mulia. Sebenarnya rumah terbuka yang kerap kali dilihat di Malaysia ini dapat memberikan satu impak dan kesan yang baik dalam jangka masa yang panjang bagi sesiapa sahaja yang berkunjung ke rumah terbuka tersebut. Bukan sahaja dapat mengeratkan tali persaudaraan yang sedia terjalin, malahan ianya dapat memberi peluang kepada setiap orang yang berkunjung ke rumah terbuka tersebut untuk mengenali sesama sendiri dengan lebih dekat.

Esok akan diadakan majlis rumah terbuka di pejabatku dan juadah yang bakal dihidang datang dari pelbagai pelosok dunia. Ada nasi arab, ayam golek, kambing panggang, lauk-pauk tradisi/tipikal hari raya, kuih-muih, satay dan pelbagai lagi. Memang jenuh dan penat untuk dimakan, maklumlah lebih makanan dari orang! Aku jamin sesiapa yang hadir untuk menikmati juadah ini akan kenyang sekenyangnya memandangkan lauk-pauk yang dihidang sungguh lazat dan menyelerakan. Aku juga jamin yang berat badan pastinya akan naik mendadak sejurus selepas itu, barangkali naik 2 hingga ke 3 kilo!

Biasanya majlis seperti ini lebih kepada majlis separa protokol kerana di awal majlis lebih kepada urusan pengurusan majlis itu sendiri yang terdiri daripada ucapan alu-aluan, bacaan doa dan perasmian. Selepas itu majlis akan diteruskan dengan upacara makan-makan dan santap-menyantap. Selepas itu majlis akan releks, tenang dan lebih kepada aktiviti bebas yang ditentukan sendiri oleh penganjurnya. Konsep majlis rumah terbuka di Malaysia ini agak unik, kerana majlis rumah terbuka akan berjalan di sepanjang bulan Syawal iaitu selama 30 hari! Lihat saja pada esok hari sudah Syawal yang ke berapa (sekarang sudah dihujung-hujung bulan Syawal), tapi masih ada juga yang ingin mengadakan rumah terbuka sebagai contohnya liha sahaja pejabat aku!

Apapun aku nak ucapkan agar Rashid RMR tidak gugup esok ya! (Itupun kalau kao baca entri ni).

p/s – Esok kena pergi ke Bangi pula. TPM Mahu turun katanya! Macam mana nak soru ni???

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s