Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

MALAYSIA TUMPAS LAGI…KALI INI DENGAN AUSTRALIA

Harimau kecundang di tangan Kangaroo. Tumpas 0-5 bukanlah satu angka yang menarik dan nampaknya prestasi pasukan bola sepak Malaysia di pentas dunia semakin merudum akhir-akhir ini. Aku tidak mahu mengulas lanjut akan perlawanan tersebut kerana aku amat kecewa dan terkilan dengan permainan hambar yang ditunjukkan oleh pemain-pemain kita. Sudahlah aksi perlawanan bermula pada jam 5 petang (baca; waktu keluar pejabat) dan aku terpaksa memandu agak laju tanpa menghiraukan undang-undang jalanraya semata-mata untuk menonton perlawanan tersebut di rumah. Semasa di dalam perjalanan aku memperolehi update dari radio mengatakan Malaysia sedang dibolosi satu gol dan pada ketika itu aku memikirkan, iyanya baru sahaj bermula. Tapi…

Tiba sahaja di rumah, terus sahaja meluru ke televisyen dan bukak astro saluran 801 (baca; Saluran Arena). Ketika itu, perlawanan persahabatan tersebut sudah pun masuk separuh masa ke dua dan dibelasah teruk 0-4 oleh Aussie! WTF! Sungguh sayur!

Aku tidak pernah berhenti berharap agar satu hari nanti skuad bola sepak negara menjadi satu kuasa yang disegani di rantau sebelah sini (baca; Asia Tenggara, Asia dan Timur Tengah). Mungkin lebih banyak perlu diperbaiki dari segi taktikal oleh Coach Rajagobal. Kita tidak perlu menoleh ke barat. Persetankan itu semua! Lebih baik kita belajar dari Jepun, Korea Selatan atau Korea Utara atau mungkin China! Mereka semua gergasi Asia dan paling tidak pun mereka mempunyai bentuk badan seperti pemain kita. Tapi bagaimana mereka boleh maju dalam sukan ini? apa teknik yang mereka gunakan bagi menjadikan pemain-pemain mereka amat pantas bermain? Pemakanankah? Suntikan Steroidkah? Memohon hajat dari Dragon Ball kah? Bagaimana pula dengan corak taktikal mereka? Bagaimana pula dengan pengurusan pemain dan pembangunan bola sepak mereka? Lihat pula pada Liga-J di Jepun, setandingkah dengan Liga-M di Malaysia? Tidakkah kita mahu untuk mengambil sedikit cara-cara pengurusan bola sepak mereka? Nah! inilah yang perlu kita cungkil! Lihat sahaja corak permainan Jepun ketika menentang skuad Olimpik Malaysia tempoh hari. Pantas, laju, cekap, taktikal yang baik, tempo permainan yang laju malah skill individu yang mantap!

Bangunlah skuad Malaysia. Berikanlah sesuatu impak atau pulangan yang berbaloi kepada penyokong-penyokongmu! Lihat sahaja kekuatan penyokong kita di Australia semalam yang tidak henti-henti menyokong dari mula permainan hingga ke akhirnya! Tidakkan kamu, selaku pemain-pemain bola sepak Malaysia mahu mereka semua (baca; penyokong-penyokong) pulang dalam keadaan hampa? Pastinya tidak bukan! Jadi, Bangunlah!!! Sudah tiba masanya kita pandang ke timur kembali!

p/s- Aku akui Malaysia kini di rangking yang rendah berbanding Australia (baca; MAS di 147 dunia, Aussie di 19 dunia). Tetapi jika kita punya kelebihan taktikal dan menggunakan kekurangan (baca; fizikal yang jauh lebih kecil dari pemain Aussie) sebagai kelebihan kita, aku yakin…Aussie juga boleh disayurkan! Masak tumis ikan masin lagi! Apapun, aku tetap kipas-susah-mati skuad Malaysia!

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s