Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

MALAYSIA MENANG LAWAN KEMBOJA 4-1

Tahniah Malaysia kerana berjaya menundukkan Kemboja sebentar tadi dengan mata 4-1 ini menunjukkan Malaysia sudah menang dua kali dan seri sekali apabila berjaya mengalahkan Thailand 2-1 dan seri tanpa mata dengan Singapura. Walaupun Malaysia menang, tetapi corak permainan yang ditunjukkan oleh para pemain Harimau Muda tak berapa nak agresif, leka dan nampak seperti tiada kesungguhan. Bola asyik ditarik ke bawah bagi membuka ruang di bahagian tengah pihak lawan. Kenapa tidak dihantar ke atas untuk membuat asakan dan serangan bertalu-talu. Sewajarnya Malaysia perlu mengumpul lebih banyak mata ketika berlawan dengan Kemboja kerana pasukan ini dianggap sebagai pasukan belasahan di peringkat kumpulan.

Seperti kata pengulas sukan Zainal Abidin sebentar tadi, Malaysia bakal menempah maut kalau bermain gaya second half, beliau juga berkata kita seharusnya mengelak untuk berjumpa dengan VIETNAM di separuh akhir jika dapat second place dalam group, vietnam adalah team maut yang bermain dengan corak menyerang selain daripada pandai “berlakon drama” (yang ni aku tambah statement sikit dari ulasan Zainal Abidin). Kalau Thailand kalah dengan Indonesia malam ni Malaysia bakal selamat ke separuh akhir. Untuk selamat separuh akhir kena elak bertemu Vietnam dengan menewaskan Indonesia seterusnya menjadi juara kumpulan A.

Itulah ulasan dari Zainal. Ulasan aku pula. Malaysia perlu tajamkan serangan, tajamkan serangan dan tajamkan serangan. Manfaatkan sepenuhnya setiap peluang keemasan yang ada. Dari pengamatan sepanjang ketiga-tiga perlawanan dengan Singapura, Thailand dan Kemboja berpuluh-puluh peluang untuk menjaringkan gol ada di depan mata. Striker perlu matang dan bijak menggunakan peluang janganlah terlalu malas. Tolonglah!

p/s – Kalaulah Safee Sali masih menjadi jentera serangan Harimau Malaya, aku rasa dah kena tapau dah lain-lain negara.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s