Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

MALAYSIA MEMPERTAHANKAN EMAS BOLA SEPAK SUKAN SEA 2011

Sudah terbukti Harimau Muda mampu membaham Garuda Indonesia dan sekaligus menutup muka dan mulut rakyat-rakyat Indonesia. Aku tak banyak nak cakap. Jauh sekali nak komen yang macam-macam. Kini apa yang kita tahu, Malaysia sudah menjadi gergasi Asia Tenggara. Kita sudah jauh mengatasi Thailand, apatah lagi Singapura. Kita sudah berada di kelas yang tersendiri sebenarnya. Indonesia, walaupun mempunyai barisan yang diperkuat dengan pemain yang dinaturalisasikan oleh warganegara luar juga akhirnya tunduk kepada Malaysia dengan penentuan panalti berakhir 5-4.  Situasi ini sama seperti kejayaan skuad bola sepak Malaysia pada tahun 1979 di mana skuad yang diketuai Lagenda Bola Malaysia, Allahyarham Mokhtar Dahari memberikan emas kepada Malaysia menerusi gol tunggal negara dengan 1-0 mengalahkan Indonesia. Skuad muda negara wajar diberi pujian melambung ke langit kerana berjaya mempertahankan emas dan Malaysia muncul menjuarai sukan bola sepak dengan memenangi pingat emas buat kali yang ke dua berturut-turut! Satu perkara yang mustahil sebelum ini!

Benarlah kata mak aku yang sejak dari tadi menonton bersama kami semua.

“Orang jahat (baca; Indonesia) tak kan menang, Orang yang banyak bersabar mesti menang!”

Betul, itu aku sokong. Lihat sahaja bagaimana Malaysia diterjah keras. Jatuh tergulik. Kaki terpeleot. Dibentes keras. Dinafikan hak oleh pengadil. Pengadil pula tidak berpihak kepada kita (baca; kecuali pengadil ke dua yang menjaga garisan-si botak yang kerap megawasi garisan off-side pemain Indonesia). Setiap kali Malaysia diterjah setiap kali itu kad kuning dilayangkan, bila Indonesia diterjah pula tiada kad diberi…adilkah begitu?

Tidak mengapalah, yang penting Harimau Muda sudah berjaya merobek Garuda. Jika perlawanan dahulu di peringkat kumpulan Harimau Muda sudah mematahkan sayap kanan Garuda, kini kedua-dua sayap kita patahkan! Justeru Garuda tidak mampu terbang lagi. Garuda tidak lagi mendongak langit seperti sebelum ini. Garuda sudah ditogelkan!

Tahniah Harimau Muda. Tahniah para penyerang, para pemain tengah, para pertahanan negara dan juga penjaga gawang negara yang berjuang bermati-matian bagi mempertahankan emas. Tahniah! Selepas ini perlu tumpukan perlawanan dengan Syiria pula. Mahu masuk Olimpik. Tidak mustahil bukan?

Apapun, syukur Alhamdullilah…

p/s – Aku nak order Garuda penyet boleh! Garuda penyet satu!!!! NGAAAUUUMMMM!!!!

Oh!!! Para warga Indonesia, jangan kamu bakar stadium pula dong! Pagi tadi kamu sudah bakar kantor tiket kan? Intelektual sikit bro!! Hahahaha!!! LOL~

3 responses

  1. tahniah Malaysia! lagi info tentang bola sepakKecederaan/Kematian di Padang Bola Sepak

    November 22, 2011 at 12:57 am

  2. jab bin tan

    syukur, alhamdulillah. biar kita yang tendang bola jangan pulak bola tendang kepala otak kita.

    November 23, 2011 at 5:37 am

  3. vpat

    tidakkah orang indonesia dan orang malaysia sama jahat dan bodohnya?

    November 27, 2011 at 3:30 am

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s