Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

BULAN DISEMBER DI MALAYSIA….

Bulan Disember di Malaysia. Apa yang boleh kamu senaraikan di dalam bulan ini?

Musim kahwin-akad nikah-ijab kabul oleh pasangan-pasangan mempelai yang sudah pun menunggu masa untuk disatukan bagi menjadi suami isteri yang sah. Perasaan gembira bukan kepalang kerana sudah berkian tahun lamanya bercinta, berkasih akhirnya dapat juga disatukan dengan ijab-kabul. Tahniah bagi kesemua pengantin-pengantin di Malaysia. Bak kata seorang teman baik aku.

“Musim mengawan dah tiba bro!”

– – – – – – -PPPffttttttttt – – – – – – –

Sunathon. Musim kanak-kanak dimandi-hujankan oleh Bomba bagi dikhatankan atau program berkhatan beramai-ramai. Pada ketika itu, pelbagai reaksi boleh dilihat, ada yang terlebih berani dan tidak kurang  juga yang kecut perut bagi berhadapan dengan “pisau lipat” dan batang pisang. Haha! Kamon adik-adik, zaman moden ni mana ada kesakitan melampau macam zaman dulu. Sakit boleh berpanjangan hingga seminggu-dua dan boleh jadi sebulan jika terkena bentan! Zaman perubatan moden ni, ada “Magic-Clamp” lah, “Khatan-Clamp” lah dan pelbagai lagi clam-clamp yang terdapat di pasaran. Lepas sunat, adik-adik boleh amek jersi bola nombor 10 “Safee Sali”, sarung kasut boot bola adik-adik, dan pergi turun ke padang untuk bermain bola dengan teman-teman. Tapi jaga-jaga. jangan sampai terbentan pula!

“Sakit kena sunat ni macam kena gigit semut je dik”

Tu statement zaman dulu braderrr…aku pernah dengan dari mulut budak-budak ni, baru umur 10 tahun. Aku tanya..

“Macam mana? Ok?”

“Ok bang…macam kena love bite je…”

“Cis!”

– – – – – – – – PPPfffttttttttt – – – – – – – –

Bulan dua belas (baca; Disember) juga menjadi satu agenda bagi ibu dan bapa membawa anak-anak mereka makan angin. Berjalan. Cuti-cuti Malaysia! Di kala rakyat golongan bawah menikmati keindahan cuaca sejuk di Cameron Higland, keindahan pulau dan coral di Pulau Tiga, Sabah “orang-orang besar negara” bersama keluarga ke luar negara dengan pembiayaan yang ditanggung sepenuhnya oleh duit-duit kami golongan bawahan. Tapi ada juga yang menafikannya dengan menyatakan perbelanjaan tersebut adalah menggunakan duit tabungan sepanjang hayat! Kelakar!

Tak pelah, itu mereka punya hal. Esok di “alam sana” menjawablah kamu!

Bulan Disember di Malaysia bagai dinanti-nanti oleh semua. Budak-budak di sekolah bercuti, guru-guru boleh buat part-time motong gotah dan yang penting mahu pergi kerja pagi-pagi jalan tak sesak macam selalu! Itu yang penting!

Ada lagi satu perkara yang sinonim dengan bulan dua belas. Tengkujuh dan bah!

Apapun, SELAMAT PENGANTIN BARU BUAT JON NAIM DAN AETON TATA! JON AZIM DAN ANIM DI KAYANGAN SEMOGA BERBAHAGIA HINGGA KE AKHIR HAYAT!

p/s – Teringat tahun lepas, pada 25 Disember 2010 aku dijabkabulkan! Dah setahun rupanya!

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s