Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

DUNIA HARI INI. MALAYSIA HARI INI.

Dunia hari ini tidak pernah sunyi dari bermacam perkara yang merungsingkan. Perang. Krisis makanan. Politik kotor. Pemerintahan kejam dan kuku besi. Masalah kebuluran. Ahli politik yang saling bertikam lidah bergaduh dengan bermodalkan cerita seks/blue film. Gejala gay dan lesbo. Bapok dan pondan. Kedai mamak kotor dan bermacam perkara lagi yang memeningkan kepala. Selagi dunia belum kiamat, inilah permainannya.

Di Timur tengah sebuk dengan revolusi dan penggulingan kuasa. Rakyat turun ke jalan raya buat demo. Permerintah lihat dari jauh dengan penuh kegeraman dan kegusaran, apa lagi senjata dan bala tentera digerakkan bagi menghapuskan kuasa rakyat di jalanan. Peluru dan bom hanya berlawankan batu dan semangat waja rakyat. Siapa yang menang dan siapa yang tumpas? Komfom pemerintahlah yang menang, tapi soalnya adakah kemenangan secara zahiriah itu adalah sebuah kemangan yang total? Hari demi hari semangat kebencian rakyat kepada pemerintah semakin meluap-luap. Konfrontasi semakin menjadi-jadi. Kita tunggu dan lihat apa yang bakal berlaku di Timur Tengah nanti.

Malaysia tidak terkecuali. landskap politik Malaysia bertukar wajah selepas pilihanraya umum ke-12 yang lalu. Apa yang membeza dan merencanakan senario politik Malaysia hari ini adalah pengundinya hari ini lebih berpendidikan, celik IT dan tidak menerima bulat-bulat laporan media tradisional (baca; media arus perdana). Rakyat sudah pandai turun ke jalanan bagi menyuarakan ketidak puasan hati mereka setelah pelbagai medium yang cuba digunakan tidak mendapat restu pemerintah. Perubahan dan perkembangan ini memaksa semua pihak yang terlibat dalam proses politik tanah air menilai semula pendekatan dan cara mereka menangani karenah dan tuntutan pengundi era baru. Kalau dulu, janji-janji pembangunan sudah memadai untuk memikat pengundi, kini ia mungkin tidak mempesonakan lagi. Apapun, perkara yang bakal menarik pastinya berlaku semasa pilihanraya umum ke-13 nanti. Juga, mari kita tunggu dan lihat apa kesudahannya nanti.

p/s – Makin dekat nak PRU makin banyak pulak cerita blue! Hip-hip Hooray!!

One response

  1. Pingback: 9 Orang Tewas Akibat 3 Bom Meledak Di Thailand | RuangKabar.com

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s