Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

Archive for Mac 27, 2012

GADIS REMAJA SEKARANG…

Budak perempuan (baca; gadis remaja) zaman sekarang aku rasa lebih suka hidup di luar rumah dengan boifren masing-masing berbanding hidup dengan mak dan bapa. Iyalah, hidup bebas. Boleh beromen tiap hari tanpa segan. Bercumbu saban waktu tanpa silu macam kuda liar. Kenapa aku utarakan hal ini? Manakan tidak, saban hari ada sahaja kes remaja/gadis yang “hilang” atau “diculik” dan perkara ini dah macam jadi satu trend terkini pula. Lepas satu kes, menyusul satu kes yang lain.  Kalau kena culik betul-betul tak apalah jugak, ini ada yang mereka-reka cerita kononnya diculik dan dibawa lari ke Siam untuk dijadikan pelacur walhal, hakikatnya tidak dan kebanyakkan kes, gadis-gadis remaja ini menghilangkan diri bersama teman lelaki masing-masing.

Pelik.

Lebih menghairankan, kenapa budak-budak ni semua berani berbuat demikian hingga sanggup membelakangkan keluarga, meninggalkan ibu bapa dan lari begitu sahaja tanpa sebarang berita dan nota. Apa tujuan mereka berbuat demikian? Tidakkah mereka fikir masa depan mereka? Tidakkan mereka terfikir akan sebab dan akibatnya? Tidakkah mereka tahu perbuatan mereka ini bakal menyusahkan diri sendiri dan semua orang secara langsung dan tidak langsung.

Dangkal sungguh pemikiran budak-budak ni dan sungguhlah murah maruah mereka. Bak kata member aku, budak-budak zaman sekarang ni kalau bagi berger spesial tepi jalan pun dah boleh bawak ke katil satu malam! Kalau mahu bermalam-malam, belikan terus kedai berger tersebut. Komfom!

Bila sudah lari dari rumah, mulalah si ibu dan si bapa muncul di kaca tv meminta bantuan dari orang ramai untuk mencari gadis remaja mereka.  Bapa akan memberikan kenyataan di media, ibu dibelakang menangis kesyahduan teresak-esak sambil merayu supaya si anak perempuannya pulang ke rumah. Ini antara ayat-ayat yang biasa kita dengar di kaca tv…

“Pulanglah sayang…mama janji mama tak kan marah lagi…”

“Baliklah…kami semua sayangkan kamu”

Tak kanlah mak dan bapak marah sikit sudah mahu cabut lari. Tak kanlah tidak boleh ditegur oleh ibu dan bapa. Jika ada buat silap atau buat salah ibu bapa ada hak menegur anaknya. Jadi sebagai anak, admit sahajalah. Terima. Tak kan kerana ditegur dan dimarahi sudah terasa hati lalu terus membawa diri kepada sang kekasih arjuna tapa yang memang “sedang tunggu time” untuk melahap. Aiya!!!

Hai lah gadis remaja oi! Bawak-bawaklah fikir sedikit. Janganlah nak difikirkan “sedap” dan “nikmat” sahaja. “Sedap” dan “nikmat” yang sementara tu boleh tahan sampai bila dik oi? Esok atau lusa kamu bakal ditinggalkan. Merempatlah kamu macam kain buruk kotor yang terpalit najis lembu di tepi-tepi jalan.

p/s – Muka pecah, ayat power!

Advertisements