Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

BILA MAHU PRU?

Aku tengok di kawasan daerah aku banyak bendera dah naik. Bendera Barisan Nasional ada, UMNO ada, PAS pun ada. Aku fikir, tak lama lagi pasti Pilihanraya akan berlangsung. Bila itu aku tak pasti. Aku jamin, kesemua rakyat Malaysia pastinya berteka-teki dengan tarikh pilihanraya kali ini. Tunggu ajelah pengumuman dari PM. Agaknya lepas dah habis semua “pengumuman transformasi” barulah beliau berani nak umumkan.

Sebenarnya, bau-bau PRU ni dah dapat dibaca dah. Tengok sajalah di media arus perdana/media tradisional dah bermacam-macam agenda dah dikeluarkan.

Oh ya, dah terlanjur pada hari Rabu yang lepas adalah pertabalan SPB Yang Dipertuan Agong, ni aku nak berikan beberapa fakta berkaitan perbelanjaan diraja.

1. Bayaran Tahunan kepada Yang di-Pertuan Agong.

Bayaran meliputi Elaun peribadi: RM608,400. Elaun keraian: RM202,800. Elaun diraja Istana Negara:RM243,360

2. Bayaran Tahunan kepada pegawai pengawal Istana Negara

Perbelanjaan Istana dan pelayanan: RM2,259,100.  Gaji Kakitangan Istana: RM1,514,700. Derma diraja, sedekah dan khidmat khas: RM50,000

3.  Bayaran tahunan kepada Raja Permaisuri Agong

Elaun Peribadi: RM113,568 . Elaun keraian: R,36,504. Elaun diraja Istana Negara: RM46,800

p/s- Daulat Tuanku….

Sumber: Akta Senarai Awam 1982 (Dipinda 2006)

2 responses

  1. Hamboi!!! Perbelanjaan diorang ni kalau bagi kita, macam boleh tanggung 3 keturunan

    Aku rasa PRU bulan Jun ni

    April 12, 2012 at 2:04 pm

  2. mrhyde

    owg rasa raja tu penting.

    patutnya mereka memerintah kita.

    bila malaysia jadi nagara raja berpelembagaan

    rasa macam duit je yang melayang

    mari kita doa ramai-ramai

    ya Allah, berkatilah setiap sen yang mereka belanja

    mudah-mudahan ke jalan yang benar. cewah

    ..poyo sekali sekala..

    April 13, 2012 at 8:59 pm

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s