Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

USTAZ, CUBA JAWAB SOALAN SAYA NI….

Di pejabat, untuk menghilangkan stress kenalah “melawat tapak”, barulah otak tak tepu tahap tempayan lebar. Sambil melawat tapak, bolehlah berborak-borak dengan rakan sekerja barang seminit dua, tiga ke empat minit, refreshkan minda. Dalam konteks “melawat tapak” seperti yang aku katakan tadi tidak membawa maksud yang aku berjalan keluar dari pejabat lalu singgah ke warung kopi untuk “ngeteh”. Tidak sama sekali. Di pejabat aku, perkara sedemikian rupa adalah dilarang keras, jadi dalam erti kata ini “melawat tapak” adalah tertakluk di ruang legar pejabat aku sahaja. Di sudut-sudut terpencil.

Dah kerana otak tepu, fikiran buntu, hati kecamuk maka aku pergi ke satu kawasan ini yang dirahsiakan lokasinya. Aku berjumpa dengan kawan sepejabatku yang bernama Rizan. Beliau ini punya hobi untuk mendownload segala macam muvi dan cereka di alam siber hatta filem hindi yang lama-lama pun “ditarik sedut” olehnya. 

Ok, dipendekkan cerita kami berbual. Bertanya khabar. Bertanya hal-hal keluarga. Itu dan ini. Sampai pula ke satu topik. Perbincangan agama.

Rizan: Aku ada layan video ceramah agama ini oleh Ustaz Bla Bla Bla….

Aku: Pasal apa?

Rizan: Pasal solat. Ada seorang perempuan ni, adalah bertanya pada Ustaz penceramah ni berkaitan hal solat. Dia tanya lebih kurang macam nilah…”Ustaz, wanita kalau solat tak pakai baju dalam sah tak?”

Aku: ……………………..Ok….lepas tu apa ustaz tu jawab?

Rizan: Ustaz tu tanya balik, apsal pulak tak  sah, kalau pakai kain telekung siap semua dan tutup aurat..Insyaallah sah.

Aku:……………..Betul! Ok, lepas tu

Rizan: Dia tanya lagi, kenapa pulak ustaz, kan dah bergerak lebih tiga kali…mestilah tak sah….!

Aku: HAHAHAHAHAHAHAHAHA! (baca; berdekah aku….paham-paham sudah!)

Rizan: Tu lah yang kelakarnya, tapi the best part..ustaz tu jawab balik…”Cuba tanya laki awak, dia solat tak pakai seluar dalam sah ke tak sah?”

Aku:HAHAHAHAHAHAHAHAHAH!!! Berdekah sekali lagi.

p/s –  Lawatlah tapak untuk hilangkan stress anda. Hehehe! Astaga….

nota: Cuba cari video ceramah ni kat youtube! hahaha

One response

  1. Kah kah kah..
    Nokharam betul soalan dan jawapan tu

    September 12, 2012 at 5:10 am

Tinggalkan Jawapan

