Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

CUTI DAH HABIS BRO!

Cuti dah habis bro, wa nak masuk opis makan coki-coki bro!

Ya. Cuti dah habis untuk hujung tahun ni. Sepatutnya, kalau Malaysia menjuarai Piala AFF Suzuki tempoh hari, cuti akan menjadi lebih panjang dan lebih menyeronokkan, mana tahu dapat cuti peristiwa macam tahun 2010 dulu. Tapi, sayang seribu kali sayang semuanya tinggal kenangan dan harapan. Singapura akhirnya menjadi juara! Malaysia yang gigit jari! Takpa, Piala Asia ada lagi!

Cuti yang baru sahaja berlalu telah aku gunakan sebaik mungkin. Berjalan makan angin di tempat peranginan yang biasa-biasa dan kos efektif lagi mudah untuk dikunjungi, tak lain tak bukan Port Dickson-lah mana lagi!  Nak pergi jauh-jauh takut over bajet pulak, jadi lepas pikir dan pikir akhirnya PD lah jawapannya. Kalau nak dibilang bercuti di PD ini, aku rasa dah lebih 100 kali aku ke sini. Dari zaman bayi, kanak-kanak, remaja, bujang, berkahwin dan dah ada anak pun masih ke sini lagi. Bak kata orang, kalau selok belok PD tu, aku dah memang masakla!

Kali ini, bercuti bukan lagi berdua macam dulu-dulu..dah bertiga dengan si kecil Khaliff. Juga ada tarikh penting di dalam waktu percutian ini. Annivesary kami yang ke dua! Diam tak diam dah dua tahun jugak!

Tak lama pun spend masa di PD, cuma 2 hari 1 malam ja.

PD sentiasa ramai orang bila tiba hujung tahun dan musim cuti sekolah serta boleh dikatakan trafik sangkut dan jem di mana-mana! Bayangkan trafik sesak dari arah hotel Tiara Beach Resort menghala ke Teluk Kemang! Juga trafik sesak dari Bulatan di depan pasaraya Family Store menghala ke Pantai Teluk Kemang. Di Pekan PD, biasalah! Situasinya sama juga. Aku rasa proses pelebaran jalan dan pengindahan jalan wajar dilakukan sebab PD merupakan pusat pelancongan yang menjadi pilihan para pengunjung untuk dilawati tak kira luar dan dalam negara. Mungkin boleh dibina satu lebuhraya di sana, tapi bukan lebuhraya bertol..binalah lebuhraya macam di Melaka. Ada Lebuh SPA (Sungai Udang-Paya Rumput-Ayer Keroh) dan Lebuh AMJ (Ayer Keroh-Melaka-Jasin). Lebar, cantik dan selesa. Barulah nampak “up” sikit. Ini jalan kocik, jem laei, berlubang-lubang pulak tu macam mano tu? Apo nak dibuek? Rodah yo!

PD kini semakin membangun dengan pelbagai jenis kedai-kedai dan hyper marketnya. Juga di Pekan PD satu pembangunan hartanah tepi pantai juga dah siap dibangunkan dan dikenali sebagai PD Waterfront. Boleh tahan juga tempat tu, ada kedai-kedai serbaneka, kedai makan, ada shopping mall besar, MC Donalds pun ada. Cuma satu je yang kurang best, jalan di sekitarnya agak kecil dan sempit dan juga agak mengelirukan. Sudahlah sempit, orang “kita” ni kalau nak parking kereta pun ikut dan ja. Parking kereta di bahu jalan, double-triple parking lagi..Jadi makin sempitlah jalan tersebut. Apa nak buat, dah tipikal orang Malaysia.

p/s – Bilalah orang Malaysia nak pandai parking kereta elok-elok?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s