Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

RAGAM PENGGUNA LEBUHRAYA

Kadang-kadang aku akan terasa lucu bila melihat segelintir pengguna lebuhraya yang kurang hemahnya dan tak ada rasa hormat langsung dengan pengguna yang lain. Aku bagi contoh, bawak slow macam siput babi tapi duduk dekat lane kanan. Apa yang korang rasa kalau ada kereta yang lembap macam tu dekat lane kanan dan pada masa tu korang tengah speeding laju? Lampu tinggi dah bagi dari jauh tapi kerete tu masih lagi tak gerak-gerak dari lan tu? Apa tindakan korang? Rasa macam nak tempeleng pun ada, betul?

Bagi sesetengah yang lain pula…for sure, mencarut dan caci maki adalah jalan terbaik untuk mengurangkan stress pada pemandu yang tak reti bahasa tu. Kalau tak boleh tahan, akan overtake lorong sebelah kiri dan potong melalui lane sebelah kiri yang mungkin mengundang bahaya. Tapi, itu merupakan tindakan tipikal bagi kebanyakkan pemandu-pemandu di luar sana. Potong guna lane kiri.

Semalam petang, masa aku drive on the way nak balik ke rumah aku dari Bangi ke Melaka, ada satu kereta Evo10 yang dipandu laju. Dari jauh aku dah nampak lampu tingginya yang dah pun di pasang walaupun pada petang hari yang cerah. So, tak banyak kata dan paham akan message yang cuba disampaikan oleh Evo10 tersebut aku alihlah ke lane tengah tanpa banyak provokasi. Tapi depan aku ni, ada sebiji kereta Proton Waja ala-ala Evo jugak (baca;Proton Convert), tapi tak berganjak ke tengah. Bawak slow, adalah dalam 110km/j. Evo10 pun sampai dan mulalah angkat lampu high beam banyak-bnyak kali. Proton Convert ni masih tak betah untuk berganjak ke tengah. Masih bawak slow, selamber badak dan macam nak mencetuskan provokasi pun ada. Rilek dan kool.

Aku tengok je kejadian tu dan aku perasan yang driver Evo10 ni dah hilang sabar. Hon dibunyikkan dan memecut lajulah Evo10 ni dengan memotong Proton Convert tu melalui lane kiri. Tersentak dengan itu, Proton Convert mula tunjuk rasa tak puas hati dan dikejarnya Evo10 tersebut. Aku tak mahu melepaskan adegan kejar-mengejar ni. Biasalah bila di lebuhraya, adegan macam ni selalu berlaku dan aku tak akan lepaskannya begitu sahaja! Wajib tonton.

Jadi aku follow dari belakang. Tukar gear 7 dan ikut kedua-dua biji kereta tu dalam jarak yang selamat dengan kelajuan yang masih dikategorikan selamat. Kali ni, si Proton Convert pula yang buat high beam kepada Evo10 dan mencucuk dari belakang dengan jarak yang bahaya!

Aku hanya menggeleng kepala!Perlu ke berbuat begitu? Jika berlaku kemalangan macam mana? dan lebih teruk lagi jika kemalangan tersebut meragut nyawa mereka, bagaimana pula?

Jadi, nasihat aku pada pemandu-pemandu dan pengguna tegar lebuhraya macam aku ni..silalah patuhi had laju dan pastikan anda berada di lorong yang betul. Bukan apa, malang tak berbau!

p/s – Syok jugak tengok aksi kejar-mengejar dan cucuk-mencucuk!

Tinggalkan Jawapan

