Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

EKSIDEN…EKSIDEN..EKSDEN

Pagi tadi masa aku on the way nak ke pejabat , ada satu kemalangan ngeri berlaku di depan mata aku! Sebiji Myvi Hitam terbabas, terbalik lalu terlungkup di lorong kanan lebuhraya PLUS arah Seremban ke Sungai Besi. Masa kejadian berlaku, aku hanya mampu ungkapkan istighfar berulang-ulang kali dan berdoa agar kejadian seumpama itu tak berlaku kepadaku dan lain-lain orang yang menggunakan lebuhraya ni. Bila dah lalu bersebelahan kenderaan tersebut (baca; tayar kereta masih berpusing-pusing lagi semasa aku lalu bersebelahan dengan kereta tu) aku berfikir, bagaimanakah keadaan pemandu tersebut? Kereta Myvi Hitam tersebut terlungkup, remuk bahagian depan dan berasap. Apa yang dapat kamu bayangkan lagi?

Cederakah?

Parahkah? atau..

Matikah?

Aku berdoa sekalu lagi agar jangan ada perkara-perkara buruk berlaku kepada pemandu  tersebut. Alhamdullilah, pemandu yang juga seorang wanita tersebut masih selamat! Mungkin cedera ringan sedikit. Aku dapati begitu ramai “pasukan bomba” dan “petugas kecemasan” yang terdiri dari orang awam pelbagai kaum cuba untuk menyelamatkan beliau. Lega rasanya dapat lihat kerjasama dan kemuhibahan perkara seumpama ini. Ada apek yang hanya bersinglet putih, brader-brader pejabat yang lengkap berseluar slack dan berkemeja dan lain-lain orang.

Aku meneruskan perjalanan tapi dalam keadaan yang sedikit terkejut. Mudah-mudahan kejadian buruk/kemalangan tak akan menimpa aku dan ahli keluarga aku. Aminnnn…

p/s – Hari-hari Melaka-Bangi beb! Seriau! Moral, berhati-hatilah di jalan raya dan juga lebuhraya!

Tinggalkan Jawapan

