Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

SAYA MENANG MOTOR!!!

Balik kerja tadi agak lewat. Keluar terus dari pejabat aku memecut laju dengan harapan nak sampai rumah cepat. Melaka beb! Tiba di satu persimpangan trafic light, ada lori 4 tan berhenti sebelah aku. Aku perhati lori ni. Tengok dari gaya nampak macam lori kontraktor kelas F. Ada cangkul, ada kayu-kayu di bahagian belakang, ada mesin turap jalan jenis kecil dan lain-lain peralatan repair jalan yang sewaktu dengannya. Masa aku dok sebuk perhati lori tu, aku perasan kelindan lori ni senyum-senyum kat aku. Hairan. Senyum macam kerang busuk.Senyum macam nak menyampaikan sesuatu. Senyum penuh makna tersirat dan tersurat.

Aku pun tanyalah. Yelah dah dok kat kat trafic light ni, rasa bosan pulak.

“Bro apahal lu bro?”

Mamat kelindan tu masih tersenyum-senyum macam orang gila. Kehairanan aku makin menjadi-jadi.  Aku yang kehairanan ni, punyalah cari apa yang tak kena pada kereta aku. Cek pintu belakang, tertutup rapat. Aku tengok bonet belakang pun sama, tertutup rapat. Aku cuba cek zip seluar. Pun sama berzip ketat! Aku hairan. Aku tanya sekali lagi.

“Bro, lu apahal senyum-senyum kat gua? apa yang tak kena dengan kereta gua? ke lu ada hutang?”

Soalan tipikal. Tapi, dengan tak semena-mena mamat kelindan lori tu pun menjawab.

“Saya menang motoooorrrrrr!!!!”

dan terus meninggalkan aku yang masih kehairanan, terpinga-pinga seribu bahasa dengan lori tersebut memecut laju pabila lampu merah bertukar hijau.

Dalam hati aku menyumpah seranah seribu makian. Dalam hati aku..Cis mamat kelindan, lu menang motor, lu menang ER-6 ke apa?

p/s – Apa kabar pak cik power root yang menang motor dulu tu?

Tinggalkan Jawapan

