Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

BUATLAH LAIN SIKIT…

Gua tengok, makin lama makin banyak kuiz-kuiz merepek ditayangkan di tv. Gua kadang-kadang terfikir, apa dah kering idea ke jemaah-jemaah dunia hiburan sekarang ni? Kebanyakkan kuiz-kuiz yang baru ni gua nampak macam “kosong”, seperti ada yang kurang. Gua mengerti, tujuan penerbitan-penerbitan rancangan sebegini adalah untuk tujuan hiburan semata-mata, tapi sekurang-kurangnya selitkanlah juga sedikit elemen-elemen yang memberikan pengetahuan.

Ini tidak, gelak memanjang jee…. Sudahlah pelbagai rancangan nyanyian diterbitkan, dari peringkat atuk, nenek hinggalah ke peringkat kanak-kanak. Jangan esok lusa diterbitkan program nyanyian untuk bayi pulak! Itu belum lagi program lawak melawak, gosip-mosip dan lain-lain. Yang gua hairan, makin nak dekat bulan puasa, makin galak pulak program-program ni diwujudkan. Kurang 100 hari lagi bulan puasa bakal tiba. Rejab, Syaaban pun dah nak hampir dah.

Gua cadangkan selitkanlah sikit unsur-unsur yang punya kecerdikan di dalam sesuatu rancangan tu sekurang-kurangnya dapat meningkatkan pengetahuan orang-orang di Malaysia ni. Buatlah lain sikit…kata nak jadi negara maju 2020. Setakat negara yang maju, tapi mental dan jiwa mundur…tak boleh pergi mana bro!

P/s- orang tua-tua kata, banyak bergelak, nanti bersedih dihujungnya.

Tinggalkan Jawapan

