Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

SEKSI HAK SIAPA?

Gua tak tahu kenapa, asal namanya artis…mesti perlu seksi, mesti perlu baju tak cukup kain dan mesti kena sosial. Kadang-kadang gua terfikir, apa masa kecik-kecik dulu tak pernah diajari ke tentang tertib hidup, tentang agama? Apa masa kecik-kecik dulu tak pernah ke pergi sekolah agama, apa ustazah dan ustaz dulu tak pernah pesan ke? Apa mak bapak tak pernah ajarke?

Mustahil semua tu tak pernah dicakap kepada ampa semua. Gua hairan. Gua pelik.

Gua pernah dengat satu statement dari seorang artis, seksi adalah hak dirinya. Tapi, pernahkah artis tersebut ingat, yang dirinya adalah hak Allah? Jasadnya hak Allah, rohnya hak Allah waima segala-galanya hak Allah. Lupakah? Apa kamu fikir, kamu itu tak mati? Jadi, seksi tu hak siapa?

Hei, beringat-ingatlah. Apa faedahnya kamu berpakaian tak cukup kain? Bukankah elok ditutup, bukan rugi pun…malah lebih elok. Paling buat gua rasa berbulu tekak ni, bila ada hat yang tua-tua tu masih tak sedar diri, pangkat mak, abah gua tapi pakaian, Masyaallah!

Sediri mau ingatlah…siapa makan cili dia terasa pedasnya.

P/s- Gua tengok fesbuk, ada sorang artis bawak “beban” atas kepala, tu lambang apa? Lambang matahari sejengkal atas kepala di padang masyar ke? Keh keh keh!

Tinggalkan Jawapan

